Grönt ljus för assistenter
att rapportera syntester
När den nya körkortsförordningen antogs 2008 likställdes optometritekniker (optikerassistenter) med körskolepersonal och optiker när det gällde att utföra och rapportera syntester till Transportstyrelsen. Syftet var att förenkla för körkortstagare och frigöra tid för optikerna. Möjligheten att registrera sig hos Transportstyrelsen och därmed kunna rapportera syntester direkt och digitalt var en stor del i denna effektivisering. Först nu, ett drygt decennium senare, har rapporteringssystemet öppnats för assistenterna.
– Vi har påpekat detta vid flera tillfällen i kontakterna med myndigheten och nu verkar det äntligen ha givit resultat, säger Fredrik Thunell, vd för Optikbranschen.
Succé för digitala Optometridagar
Efter förra årets inställda Optometridagar fick branschen i mitten av mars äntligen utlopp för det uppdämda behovet av ny och fördjupande kunskap. Formatet var digitalt och lockade över 500 deltagare och ett tiotal utställare som deltog i olika former.
SOLF siktar på mässa i februari
Två gånger har SOLF tvingats flytta Optikmässan på grund av det rådande pandemiläget. Men nu satsar leverantörsföreningen framåt och planerar för en mässa i början av februari 2022. Ryktet om mässans död är med andra ord överdrivet.
Optikkedjor populära
hos anställda och kunder
Specsavers och Synoptik tillhör de bästa arbetsplatserna i Sverige. Det framgår av Great Place to Works årliga undersökning av hur de anställda upplever sina arbetsplatser. Synoptik, är för fjärde året i rad placerade på topp 15-listan i kategorin stora organisationer och Specsavers klättrar från fjortonde till nionde plats.
Synsam prisat för hållbarhet
I slutet av mars öppnade Synsam sin Recycling- och Outletbutik på Drottninggatan i centrala Stockholm. Samtidigt utsåg Sustainable Brand Index kedjan till ett av de svenska företag som har bäst hållbarhetsarbete. Synsam placerade sig högst av optikkedjorna och hamnade på 93e plats av totalt 390 rankade varumärken.
Pandemin påverkar modet
Glasögontrenden i vår och sommar är en direkt konsekvens av ett år med social distansering och naturens revansch för återhämtning. Vi vill synas, uttrycka våra känslor och visa upp vår stil igen med bågar som tar för sig. Men den vardagliga trenden finns kvar, även om i en mer dekadent uppsyn. Längtan efter en normal vardag är tydlig och trenderna visar hur mycket vi saknar att umgås bortom skärmarna. Men samtidigt har flera designers tagit avstamp i den ökande medvetenheten om nödvändigheten att skydda sig mot smitta. Det senaste årets pandemitillvaro avspeglar sig i årets solglasögontrender, där skydd, distansliv och mode mixas till supertrender.
Två av de ledande optikkedjorna, Synoptik och Synsam, guidar oss genom det kommande vårmodet.
Synoptik: Satsar på hållbart från Chile | Öppnar den 145e butiken
Vetenskap:
Det ovana är snart det normala
Munskydd, ansiktsmask eller andningsskydd det är några av de ord och produkter som vi under senaste tiden diskuterat och ökat användningen av. Dessa användes tidigare mest i Asien eller hos oss inom vården. Såg vi någon på stan med ett munskydd på sig så reagerade vi direkt, eller i varje fall så gjorde jag det. Nu ser vi dessa produkter som normalt förekommande i vår miljö. Frågan är hur dessa skydd påverkar oss? Kan de användas hur mycket som helst eller är det bra att vara utan dem ibland? Här är två nya artiklar som har undersökt hur ögonen påverkas av att vi bär ansiktsmasker.