Coronapandemins påverkan på modet
Glasögontrenden i vår och sommar är en direkt konsekvens av ett år med social distansering och naturens revansch för återhämtning. Vi vill synas, uttrycka våra känslor och visa upp vår stil igen med bågar som tar för sig. Men den vardagliga trenden finns kvar, även om i en mer dekadent uppsyn. Längtan efter en normal vardag är tydlig och trenderna visar hur mycket vi saknar att umgås bortom skärmarna. Men samtidigt har flera designers tagit avstamp i den ökande medvetenheten om nödvändigheten att skydda sig mot smitta. Det senaste årets pandemitillvaro avspeglar sig i årets solglasögontrender, där skydd, distansliv och mode mixas till supertrender.
Här guidar två av de ledande optikkedjorna, Synoptik och Synsam oss genom det kommande vårmodet.
SYNOPTIK
Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik:
Vardaglig dekadens
De bekväma och mjuka kläderna som har dominerat det gångna året kommer finnas kvar även i år. Men att sätta guldkant där det går är onekligen en trend för våren och sommaren 2021. Ett par stora guldiga bågar, gärna med lite gitter på, är en accessoar som piggar upp i alla digitala möten. Vi kommer även se många överdimensionerade modeller och kraftiga bågar gärna i svart.
Bohemiskt blimmigt och blommigt
Naturen har blivit det ställe som allt fler av oss fyllt på vår energi. Även det avspeglas i vårens och sommarens trender. Behovet av färger och former som associeras med naturen syns även inom modet med mycket blommor, färg och abstrakta mönster. Allt detta blandas upp med en härlig 70-talskänsla och för glasögonen signaleras detta med bågar i pastellfärger och gärna djärva siluetter.



Överst från vänster: Bohemisk blimmigt, Tom Ford, Euforisk ungdomligt, Tommy Hilfiger, Naturens hantverk, Monkeyglasses, underst: Vardaglig dekadens, Michael Kors.
Naturens hantverk
Hållbarhet och klimatpåverkan i modebranschen har i år verkligen fått sitt stora genombrott. Med det år vi har bakom oss har många på allvar bestämt sig för att leva mer miljösmart. Man funderar på vad man behöver och med det görs även mer medvetna inköp. Även det ser vi i valet av glasögonbågar och där utbudet av kollektioner tillverkade av återvunna material ständigt utökas. Upptäck hållbara nyheter från bland andra Tommy Hilfiger, DbyD och danska varumärket Monkeyglasses.
Euforiskt ungdomligt
Blanda 80-, 90- och 00-talets stilar med futuristiska element och vi får den euforiskt ungdomliga stilen som ska föra oss in i det glada 20-talet igen. Den färgsprakande trenden ser vi mycket av i modevärlden men även i säsongen bågar. Vill du sticka ut och välkomna det nya ska det vara i bågar som tar för sig och gärna i regnbågens alla färger och med sportiga inslag.
SYNSAM
Wai Chan, designchef på Synsam:
Skärmsolglasögon med multifunktion – supertrendiga Shields
Det allra senaste och kanske mest uppseendeväckande i vårens modebild är en solbåge eller en solskärm med fler användningsområden. Antingen som en ”Must have”-accessoar för varje fashionista eller en praktisk ”I tiden lösning” för den som vill skydda ögonen och ansiktet extra mycket. Det ryktas om att liknande bågar kommer att användas frekvent på framtida flygresor.


Skärmens oundvikliga blick – vi vill se något annat
Nu när vi tillbringar mycket tid framför en skärm där ansiktet är fokus, längtar många efter lite förändring och kanske en gnutta flärd. Man vill använda sina bågar till att göra ett statement och uttrycka sin personlighet. I vår ser vi därför solglasögon som är oversized, med kraftiga skalmar och som flirtar med element från 1970- och 80-talet. Överlag så kommer vi att se en tydlig trend för både dam och herr 2021 i form av tjockare bågar och flera med hållbart materialval samt ett formspråk som andas 70-tals retro. Ett exempel är överdimensionerade kattbågar som markerar och skapar dramatik i vardagen.
Hållbarhetsagendan bakom mina solglasögon
Allt fler börjar inse vikten av att välja hållbart även när det gäller solglasögon. Det har i flera år funnits miljövänliga bågar att välja hos Synsam, exempelvis den hållbarhetsprisade kollektionen Fellepini x Sea2See som görs av återvunnen havsplast. Det är nu tydligt att de allra flesta modehusen runt om i världen satsar på ekovänliga material, som ekoacetat, för medvetna konsumenter.







Från vänster uppifrån och ner: Ai Shields, Ai Square Bold, Fellepini 3, Fellepini 4, Fellepini 5, Rigel Red Mirror Vega och Circular Collection.
Hemmatillvaron driver onlineköp – Solglasögon som familjeaktivitet
En av de starkaste trenderna är att handla på webben och det gör man nu tillsammans och gärna som en familjeaktivitet. Det är viktigt att även de mindre familjemedlemmarnas ögon skyddas från stark sol. Varumärket Ai Eyewear gör det möjligt att designa egna unika solglasögon. Ai Eyewear har även lanserat Ai Young, där barn och unga kan välja mellan fem modeller i sex färger, som dessutom finns i två storlekar. Totalt 600 möjligheter.
Vi vill komma ut – hälsoaspekter med solglasögonen
Många inser vikten av att välja rätt typ av glas när de sportar, för optimalt seende och för att få ett bättre resultat. Det gäller oavsett om du spelar golf eller padel. Exempelvis Oakley erbjuder ett brett urval av olika sportglasögon. Hos märket Rigel kan du välja fotokromiska glas, som ser transparenta ut men mörknar när de exponeras för UV-ljus.