Synundersökning

Tjänsten, synundersökningen, ska delas upp i själva undersökningen (som utförs under ledning av leg optiker) och vårdgivarens juridiska ansvar.

Optikerverksamhet är en del av hälso- och sjukvården. Arbetsgivaren är därmed s.k. VÅRDGIVARE. Alla vårdgivare har ett juridiskt krav på sig att arbeta enligt ett dokumenterat ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.  Detta sammanfattas i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9).

Att vårdgivaren följer detta kan sällan påverkas av den enskilde legitimerade optikern. Det bestäms av vårdgivaren som också är upphandlarens motpart.

Detta ansvar ska alltså inte blandas ihop med den enskilde legitimerade optikerns arbete. Optikerns legitimation är ett bevis på att han eller hon har kompetens att utföra en synundersökning. Men en synundersökning kan utföras på flera olika sätt.

Optikbranschens Kvalitetsnorm

Redan i slutet av 90-talet definierade Optikerförbundet, utifrån vetenskap & beprövad erfarenhet och i nära samarbete med Socialstyrelsen, vilka moment som ska ingå i en synundersökning.

Arbetet resulterade i en branschgemensam standard av begreppet synundersökning och de moment som ska ingå för att säkerställa hög patientsäkerhet och god kvalitet; Optikbranschens & Optikerförbundets kvalitetsnorm för synvården. Här sammanfattas leg. optikerns och vårdgivarens gemensamma regler vilket är gällande branschregler.  Denna kvalitetsnorm är i praktiken är ett system för systematiskt kvalitetsarbete. Optikbranschens kvalitetsnorm uppdateras löpande, just nu är vi på version 21.

I Optikbranschens kvalitetsnorm, vars övergripande syfte är att säkerställa hög patientsäkerhet (ett övergripande riktmärke för all hälso- och sjukvård), omsätts befintligt regelverk i praktisk tillämpning, och synundersökningen standardiseras på ett sätt som inte är möjligt i ren lagtext. Eftersom verksamheten är en del av hälso- och sjukvården är man också skyldig att sätta upp och dokumentera rutiner för alla processer i syfte att upprätthålla hög patientsäkerhet och förbygga vårdskador. Även dessa krav på rutiner beaktas givetvis i Optikbranschens kvalitetsnorm.

Till Optikbranschens kvalitetsnorm är kopplat ett system för certifiering och löpande, oberoende andrapartsrevisioner som branschföreningen löpande genomför.  I de fall en verksamhet brister i sitt kvalitetsarbete uppmärksammas detta vid revision och de får hjälp att komma tillrätta med eventuella brister. I förekommande fall kan utfärdade certifikat också återkallas.

Populärt innehåll