Synsam prisat för sin hållbarhet
I slutet av mars öppnade Synsam sin Recycling- och Outletbutik på Drottninggatan i centrala Stockholm. Samtidigt utsåg Sustainable Brand Index kedjan till ett av de svenska företag som har bäst hållbarhetsarbete. Synsam placerade sig högst av optikkedjorna och hamnade på 93e plats av totalt 390 rankade varumärken.
– Synsam Groups besked om att vi tar hem av glasögonproduktionen från Asien till Sverige, har fått ett fantastiskt stort genomslag. Att vi på riktigt går från ord till handling för att minska vårt klimatavtryck, har gjort Synsam till en förebild; ett företag man vill jobba för och handla av. Vi har fått otroligt mycket positiv feedback vilket visar att Sveriges konsumenter har ett äkta engagemang i hållbarhetsfrågorna. Det är med varmt hjärta och stolthet som vi tar emot denna fina utmärkelse, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.
Med det nya butikskonceptet ”Synsam Recycling Outlet” får Synsams glasögon och solglasögon en andra chans. I den 257 kvm stora specialdesignade och unika butiken säljs återlämnade och felfria produkter till lägre priser. Kedjans hållbara sortiment av glasögonbågar har också en given plats liksom kollektioner från kända varumärken som utgått ur det ordinarie sortimentet. Allt i syfte att skapa cirkulära flöden, minska kedjans avfall samt möjliggöra attraktiva kunderbjudanden.
Håkan Lundstedt poängterar att det mest
hållbara är att återanvända redan tillverkade produkter.
– Med konceptet Synsam Recycling Outlet tar Synsam ansvar för alla glasögon som kunderna lämnar in i våra återvinnings- och återbrukslådor. När vi sätter tillbaka dem i det cirkulära flödet och när glasögonen bärs en andra gång av sin nya ägare, bidrar Synsam till det som ur ett hållbarhetsperspektiv är det allra mest hållbara; att återanvända redan tillverkade produkter, säger Håkan Lundstedt.
Butiken på Drottninggatan är den andra inom butikskonceptet Synsam Recycling Outlet. Den första öppnades i december 2020 i Tornby, strax utanför Linköping. Den butiken har utvecklat sig över förväntan, vilket bekräftar kundernas önskan att konsumera mer hållbart.
Fakta om Synsam Recycling- och Outletbutik
Synsams Recycling Outlet är Synsam Group-koncernens senaste butikskoncept, unikt i sitt slag och Nordens första renodlade handelsplats för återvunna glasögonbågar och solglasögon.
- Produkterna återvinns från Synsams butiker, där kunderna aktivt bidrar till det cirkulära flödet genom att lämna sina förbrukade produkter i Synsams lådor för återvinning- och återbruk. Glasögonbågar i gott skick rengörs och grundjusteras och sätts tillbaka in i kretsloppet. Glasögon av sämre kvalitet går till återvinning och blir materialinsats till Synsams senaste hållbarhetskollektion, Circular Collection.
- I butiken säljs även produkter från Synsams hållbarhetskollektioner samt kollektioner från kända varumärken, såsom Gucci, Tom Ford, Ray-Ban, Oakley med fler som utgått ut det ordinarie sortimentet.
- Uppskattningsvis erbjuds 4000 bågar. Butiken har tre synundersökningsrum där synundersökningar genomförs.
- Synsam har anställt 14 nya medarbetare; tre optiker och tio sälj- och kundrådgivare.