Synoptik satsar på hållbart från Chile

Hållbarhet i alla led och närhet till naturen är vad Karün från Patagonien i Chile står för med sin syftesdrivna affärsmodell. Nu väljer företaget att låta GrandVision bli exklusiv partner i Europa och därmed kan Synoptik, som är en del av GrandVision-koncernen, erbjuda svenska konsumenter solglasögon framtagna utifrån ett helt nytt tänk.

Karün har en stark vision om att erbjuda hållbara glasögon av återvunna material och samtidigt ge tillbaka till det lokala samhället i en cirkulär affärsmodell. Restavfall från stränderna i Patagonien, som gamla fiskenät, rep och metallföremål, återvinns och blir till glasögon. Karün arbetar också med att ge tillbaka till samhället genom att stötta lokala småföretagare och bidra ekonomiskt i naturvårdsprojekt för att bevara unik vildmark i Patagonien.

– I Sverige har vi kommit väldigt långt i vår medvetenhet om vikten av hållbar konsumtion. Med Karün får vi ett unikt varumärke med ett helt cirkulärt tänk, som passar både vår hållbarhetssatsning och den svenska marknaden perfekt, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik. 

– För oss på Karün är det viktigt att fortsätta att etablera oss på nya marknader, för att sprida vår vision till fler. Bra samarbetspartners är nyckeln för att lyckas med det. Det ger även oss möjligheten att arbeta med fantastiska människor, organisationer och företag över hela världen. Tillsammans delar vi samma vision och passion för naturen, säger Karüns vd och grundare, Thomas Kimber.