Lyckad mässa satsar framåt

Årets Optikmässa bjöd på flera nyheter och lockade lika många besökare som i fjol. Över 1 000 gäster kunde botanisera bland utbudet hos 75 utställare. Nu siktar mässarrangören, Bra Mässor på ge ännu fler optiker möjlighet att besöka mässan nästa år.

– Vi har en väldigt positiv känsla efter de tre mässor vi genomfört, säger Bosse Magnusson, projektledare på Bra Mässor.

Läs vidare här.

Effektivare utprovning
av avancerade glas

Individualisering, digitalisering, effektivisering – de rådande trenderna speglades på en mängd olika sätt under Optikmässan 2019.

Årets optikmässa kändes lite extra trivsam på något sätt. Många utställare hade valt luftiga montrar med vackra foton i storformat. Stora scenen låg centralt till utan att störa surr och samtal ute i gångarna. Men när det gäller nyheter av det mer tekniska slaget får 2019 sägas vara ett mellanår. Inget av det jag såg fick mig att tänka ”wow, från och med nu är saker annorlunda!”. Kanske upplever vi lugnet före stormen innan smart glasses börjar dyka upp i olika former?, skriver Optiks reporter Olle Bergman.

Läs vidare här.


Ulf Staaf, brand manager på Cooper Vision erbjuder
kunderna möjligheten att återvinna kontaktlinser.

Tre trender påverkar branschen

Livscykelanalys, kompetensutbildning och entreprenörskap är exempel på trender som alla optiker bör hålla sig ajour med.

Livscykelanalys är en viktig trend inom hela den globala industrin. Man skulle kunna säga att världen står inför ett paradigmskifte (synvända) där tillverkande företag tar ett större ansvar för sina produkter – från råvaruinhämtning till återvinning.

I denna anda lanserar Cooper Vision ett återvinningsprogram för blisterförpackningar och använda linser tillsammans med partnern Terracykle. För konsumentens vidkommande kan det jämföras med återvinning av skrivarpatroner – man ges möjligheten att antingen lämna in materialet i butik, eller att kostnadsfritt skicka det till Terracycle.

Läs mer här.

Ögonhälsa en allt viktigare fråga

Högutbildade optiker sitter med nyckeln till framtidens ögonhälsa, där sjukvård och optikerbutiker samarbetar för kundens/patientens bästa.

Catarina Ericson och Gabriella Rosén från Optikerförbundet förespråkar specialisering för att optikern ska kunna tillgodose kundernas behov.

Data är hårdvalutan i framtidens hälso- och sjukvård, inklusive den som handlar om ögonhälsa. Av denna anledning köpte Topcon in det finska IT-företaget KIDE Systems som OPTIK skrev om 2017. Produkten Topcon Harmony är en IT-plattform som effektiviserar datalagring, diagnostiskt arbete och utbyte av information mellan optiker och ögonsjukvård. Den hanterar de flesta typer av undersöknings- och bilddata och kan kompletteras med en AI-modul (artificiell intelligens) för automatisk bildanalys.

Läsa mera här.

Synsam växer och ökar resultatet

Synsam Group uppvisar en fortsatt organisk tillväxt och ökar både omsättning och resultat för första halvåret 2019 jämfört med samma period förra året. Enligt bolaget ligger bland annat ett stärkt kundfokus, utökning av ett livsstilbaserat sortiment och en växande abonnemangsaffär, bakom tillväxten.

Läs om Synsams resultat.

Specsavers lanserar ny kollektion

Specsavers lanserar nu sitt svenska designsamarbete med varumärket Daisy Grace. Kollektionen består av tolv bågar som alla går att få som slipade solglasögon.

Läs om den nya kollektionen.

En förhandstitt på Silmo

Senare denna månad är det dags för 2019 års upplaga av Silmo i Paris. Som vanligt utlovar arrangören en mängd intressanta inslag på mässan. Optik har tittat närmare på två av dem: Simo Next och Silmo Hackathon.

Mässans centrala fråga är optikbranschens framtid och huvudsakligt fokus ligger på olika möjligheter och framtidsutsikter. Ämnet behandlas i flera föreläsningar om marknadens status, i montrar med innovativa företag som förutspår tekniska förändringar och genom diskussioner om hur man kan förstå utvecklingen av glasögonbranschens tjänster och produkter.

Förhandstitta på Silmo.