En förhandstitt på Silmo

Senare denna månad är det dags för 2019 års upplaga av Silmo i Paris. Som vanligt utlovar arrangören en mängd intressanta inslag på mässan. Optik har tittat närmare på två av dem.

SILMO NEXT
Mässans centrala fråga är optikbranschens framtid och huvudsakligt fokus ligger på olika möjligheter och framtidsutsikter. Ämnet behandlas i flera föreläsningar om marknadens status, i montrar med innovativa företag som förutspår tekniska förändringar och genom diskussioner om hur man kan förstå utvecklingen av glasögonbranschens tjänster och produkter.

SILMO HACKATHON
Ett hackathon är ett begrepp från IT-världen när olika programmerare träffas och skriver kod tillsammans i syfte att inspirera varandra till nya färdigheter. Silmo har snott idén och kommer  under 24 timmar låta fem tvärdisciplinära, internationella lag på fem personer vardera fundera kring hur morgondagens glasögonhandel kommer att se ut. Den samarbetsbaserade aktiviteten är öppen för yrkesverksamma inom bland annat optik, distribution, reklam, marknadsföring, humaniora och tillverkning – i eller utanför glasögonbranschen – och har som mål att hitta stimulerande lösningar på aktuella frågor och utvecklingstrender.