Lyckad mässa satsar framåt
Årets Optikmässa bjöd på flera nyheter och lockade lika många besökare som i fjol. Över 1 000 gäster kunde botanisera bland utbudet hos 75 utställare. Nu siktar mässarrangören, Bra Mässor på ge ännu fler optiker möjlighet att besöka mässan nästa år.
– Vi har en väldigt positiv känsla efter de tre mässor vi genomfört, säger Bosse Magnusson, projektledare på Bra Mässor. Det är ju en branschmässa som på inköpssidan till stor del riktar sig till fristående optiker och optiker i medlemsägda kedjor men som också blivit en given mötesplats för hela branschen, både leverantörer, optiker från kapitalkedjor och butiksägare. Det fungerar väldigt väl.
Men allt kan förstås utvecklas och redan nu kan Bra Mässor presentera ett par förändringar inför nästa års mässa.
– Det finns alltid saker att skruva på, säger Bosse. En sak vi redan bestämt är att flytta fram mässan en vecka och hålla öppet torsdag till fredag istället för som idag, fredag till lördag. Vi tror att det kommer skapa en jämnare besöksström över de två mässdagarna.
Ett nytt inslag på årets mässa var paneldebatterna. Viktiga ämnen för branschen avhandlades i form av en diskussion mellan olika aktörer. Det blev välbesökta tillställningar som förhoppningsvis gav besökarna lite djupare insikt i de frågor som togs upp.
En annan nyhet var den virtuella butiken som man kunde besöka för att få inspiration till hur framtidens optikbutiker kan komma att te sig. Utställarna var mycket nöjda med tillströmningen av besökare och harm enligt uppgift, fått flera förfrågningar om att utveckla befintliga butiker.
På det uppskattade och välbesökta minglet passade mässarrangören på att utse Årets Utställare. Titeln togs hem av Cooper Vision och deras iögonfallande monter.
Mässgeneralen själv känner sig nöjd med hur mässan togs emot.
– Men jag är ju inte nöjdare än vad våra utställare och besökare är. De initiala reaktionerna har varit väldigt positiva. De definitiva svaren får vi när vi sammanställer den årliga utvärderingen, men det dröjer ännu några veckor, säger Bosse.
Juryn tilltalades av att besökarnas känslor ”kittlades i en inbjudande och hållbar miljö” i Cooper Visions monter.