Effektivare utprovning av avancerade glas
Individualisering, digitalisering, effektivisering – de rådande trenderna speglades på en mängd olika sätt under Optikmässan 2019.
Årets optikmässa kändes lite extra trivsam på något sätt. Många utställare hade valt luftiga montrar med vackra foton i storformat. Stora scenen låg centralt till utan att störa surr och samtal ute i gångarna. Men när det gäller nyheter av det mer tekniska slaget får 2019 sägas vara ett mellanår. Inget av det jag såg fick mig att tänka ”wow, från och med nu är saker annorlunda!”. Kanske upplever vi lugnet före stormen innan smart glasses börjar dyka upp i olika former?
De stora leverantörerna fortsätter driva den individuella anpassningen så långt det går utifrån dagens teknik, När optiken i glasen utvecklas behövs också mer och bättre undersökningsdata för att bättre samordna måtten hos öga, glas och bågar – det gäller inte minst för high-end progressiva glasögon. Zeiss rullade ut den första produkten i det som ska bli en ny digital plattform för den här typen av mätningar: Zeiss VISUFIT 1000, ett avancerat instrument för centrering. Här behövs inte den kalibreringsbåge som traditionellt används vid centrering. Istället ställer sig kunden mellan två utsträckta ”armar” och låter nio kameror göra en digital 3D-centrering.
– Med det här instrumentet har vi gått från typiska 12 mätpunker till 45 miljoner, säger Thomas Andersson, produktchef på Carl Zeiss Vision. Ju mer data man kan fylla på med, desto mer går det att skräddarsy produkten. Vi introducerar Visufit 1000 här på mässan och har säljstart redan i september.
Att smidigt kunna integrera undersökning och mätning med den digitaliserade säljprocessen är viktigt för alla butiker.
Cecilia Simrén Björkdahl demonstrerar Essilors nya säljverktyg Visioffice X
som dels ger en intressantare kundupplevelse,
dels bättre mätningar av kundens mått och rörelsemönster.
Essilor presenterade sitt verktyg för smidigare utprovning, Visioffice X, vilken ser ut ungefär som korsning mellan en iPad och en hallspegel. Visioffice X erbjuder en intressantare kundupplevelse, högre precision samt individualiserade mätningar som läser av brukarens mått och rörelsemönster. Optikern interagerar med menyer, instrumenten registrerar och kunden får ta del av intressanta fakta om vad som sker i samband med undersökningen. Programmen bakom menyerna hjälper till att förklara fördelar med Essilors produkter, till exempel Eyezen, Eye Protect System och Varilux X.
– Det här är inte bara ett effektivare sätt att sälja – det är också en metod för att ge kunderna en upplevelse och utbilda dem så att de förstår fördelarna med skräddarsydda glas och den produkt som de väljer, säger Cecilia Simrén Björkdahl, regionchef och produktspecialist på Essilor AB.
Topcon presenterade ett nytt instrument för ögonkliniker och välutrustade optikerbutiker: 3D OCT-1 Maestro, som kombinerar fundusfoto med scanning av retinan på djupet.
– En av de viktigaste nyheterna med Maestro är att den har ett system för autotracking, säger Jonas Ahlberg, försäljningschef på Topcon Scandinavia AB. Det hjälper operatören att få bra avläsningar även om patienten blinkar eller rör sig.
OLLE BERGMAN