Biometrisk ögonmodell
för individuella glas
Glastillverkarnas jakt på det fulländade, individuellt skräddarsydda glaset fortsätter med oförminskad kraft. Senast ut är Rodenstock som under Opti-mässan i januari presenterade sin nya satsning, B.I.G Vision.
B.I.G står för Biometric Intelligent Glasses. Glaset slipas utifrån tusentals uppmätta datapunkter som mäter och fastställer ögats parametrar.
Synsam ökar antalet butiker
När många detaljhandelsaktörer slår igen väljer Synsam en offensiv etableringsstrategi. Under 2019 öppnade kedjan 18 nya butiker i Sverige.
– I tider när många handlare har det tufft är det extra roligt att se en kedja som, i kombination med ett starkt digitalt erbjudande, satsar stort på butiker i hela landet. Synsams satsning sätter ljus på konsumenternas efterfrågan på tillgänglighet och visar att handeln kommer att fortsätta att bidra till att skapa levande städer, säger Svensk Handels vd, Karin Johansson.
Snart dags för årets Optometridagar
Hög tid att anmäla sig. Bara fyra veckor kvar till årets Optometridagar i Aros Congress Center i Västerås den 14-15 mars. Under temat ”Hela ögat 2.0 – från främre segment via sjukliga och fysiologiska avvikelser till rehabilitering” vill Optikerförbundet lyfta frågan om bredden i optikerns yrkesroll.
Tyska Opti växer och delar sig
Den tyska optikmässan, Opti, fortsätter växa och har på allvar etablerat sig som en av de viktigaste mässorna på den globala optikmarknaden. Årets mässa lockade nära 30 000 besökare från 93 länder till München. 605 utställare från 39 länder ställde ut sina produkter och tjänster. Däribland flera svenska och nordiska företag.
Mässa med fokus på kunden
Sugen på en tur till Köpenhamn? Den 7-8 mars 2020 öppnar Copenhagen Specs dörrarna för den sjunde upplagan av den danska optikmässan.
Under årets mässa deltar utställare som bland andra Lindberg, Fleye, Copenhagen, Ørgreen, Barton Perreira, Caroline Abram, Theo, Etnia Barcelona, Garret Leight, Moscot, Mykita.
DEBATT
Dags att öka takten i miljöarbetet
I vår butik blir vi ofta irriterade över materialslöseriet i branschen. Det handlar om enorma mängder onödiga plastförpackningar, att enstaka artiklar levereras i jättestora paket, att posters och andra marknadsföringsdetaljer kommer fast vi inte beställt det. Som vi uppfattar det, är de största leverantörerna de största bovarna. Alltså finns en enorm potential att minska slöseriet.
Nio av tio bilister vill se krav på reflex i mörker
Synbesiktningen visar alarmerande siffror där över 65 procent av bilisterna i Sverige svarat att de upplever svårigheter att se bra vid mörkerkörning. Men bilisterna menar att samtliga trafikanter har ett ansvar, hela 87 procent vill se ett lagkrav för gångtrafikanter att bära reflex när det är mörkt.
Premiärkollektion för ny designchef
För drygt ett år sedan tillträdde Anna Mälstad jobbet som kreativ chef hos den svenska glasögondesignern OPO. Nu släpps vår- och sommarkollektionerna för varumärket KunoQvist 2020 där hon för första gången möter publiken i sin nya roll.
VETENSKAP
2020 – synens år
De första artiklarna för året är inriktade på synen. Det handlar bland annat om ögonens ansträngning vid läsning på olika medier som papper eller mobiltelefon. Att läsa på papper eller läsa på skärm ger också olika upplevelser, detta är en del av vad första artikeln som är ett examensarbete handlar om. Den andra artikeln som kommer från TVST och handlar om förändringar i den objektiva refraktionen vid olika pupillstorlek. Detta kan spela roll vid refraktion i cykloplegi och som hänsyn bör tas till vid undersökningar och ordinationer.