Tyska Opti växer och delar sig

Den tyska optikmässan, Opti, fortsätter växa och har på allvar etablerat sig som en av de viktigaste mässorna på den globala optikmarknaden. Årets mässa lockade nära 30 000 besökare från 93 länder till München. 605 utställare från 39 länder ställde ut sina produkter och tjänster. Däribland flera svenska och nordiska företag.

Opti har allt sedan mässan togs över 2008 av ett företag som organiserar stora branschmässor i Tyskland profilerat sig ligga i framkant för både ny teknologi och unga designers som utmanar de stora elefanterna. Så även i år. En jury bestående av 25 livsstilsbloggare utsåg det brittiska varumärket Covrt  Project Limited till mässans bästa nykomling.

Det rapporteras också om ett generellt positivt klimat för affärer inom branschen som vuxit varje år i Europa sedan 2011. Två tredjedelar av utställarna uppger att de genomförde försäljningar under mässan. 92 procent av besökarna gav Opti toppbetyg i utvärderingen.

En nyhet var att Opti nästa år kommer att hållas i Stuttgart och i framtiden växla mellan München och Stuttgart. Så det gäller att hålla koll på var mässan är när det är dags att boka biljett de kommande åren. Det är 23 mil att köra mellan de båda städerna om man skulle hamna fel.