Växande optikevent lockade rekordpublik
För andra året i rad kunde Sveriges optiker avsluta sommaren med att besöka Göteborg och det nytänkande eventet You and Eye Weekend. 50 utställare inom branschens alla segment och från flera olika länder lockade besökare från 126 butiker. Sammanlagt hade eventet cirka 350 registrerade besökare under fyra dagar.
You and Eye Weekend uppstod som en idé under förra årets coronarestriktioner och skiljer sig från traditionella mässor bland annat genom att man istället för att genomföra utställningen på en gemensam yta sprider ut utställarna i olika lokaler i centrala Göteborg. Besökarna bokar sina besök och guidar sig fram via en eventapp.

Fredrik Melin, vd på Eyewear Network är arrangör till You and Eye Weekend ser tillbaka på en lyckad helg med en stor tillväxt av både utställare och besökare.
– Eventet som ju skapas av utställare och besökare tillsammans har varit mycket uppskattat. Variationen som uppstår när man kan kombinera besök och inköp hos utställare med allt som Göteborg kan erbjuda ute på stan ger en unik upplevelse, säger han. Många butiker utnyttjar eventet till olika sociala aktiviteter vid sidan av besöken och inköpen hos leverantörerna.
Efter eventet förra sommaren spred sig ryktet snabbt ända ner i Europa och under årets event deltog utställare från flera länder.
– Vi har haft både agenter med flera varumärken i portföljen till enskilda designers från bland annat Brasilien, Tyskland, Belgien, Italien och Holland, säger Fredrik Melin. Det är väldigt roligt med en större spridning och att vi lockar utställare från hela kontinenten.