Uppfinningsrikedom präglar modevåren

Vårens och sommarens mode är här. Samtidigt öppnar optikmässorna runt om i världen efter två år av pandemirestriktioner. Men hur har dessa två år påverkat modebranschen och designindustrin när catwalks, stora visningar och andra event varit stängda? Optik frågade Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén.

Text Micke Jaresand

Hur har modemässor och visningar klarat sig under pandemin?
– Modeveckor och modemässor har tidigare varit en avgörande plattform för att marknadsföra och visa mode och en mötesplats för branschens aktörer. I takt med digitaliseringen har dessa plattformar och deras roll förändrats. Varumärken har idag möjlighet att skapa sina egna plattformar där de själva har möjlighet att styra innehållet och kommunicera direkt till konsumenten. Mässor och modeveckor har blivit mer omni-baserade, där de rör sig både fysiskt och digitalt. Det måste erbjudas ett bredare innehåll, med stor fokus på underhållning som fångar besökarens uppmärksamhet, säger hon. 

Har modehusen hittat andra kanaler för att presentera sina nyheter och hur har det i så fall gått till och fungerat?
– Modehusen skapar nu egna plattformar för att kommunicera sina budskap. Kering som äger flera modevarumärken, som exempelvis Gucci och Balenciaga, är några av de som ligger längst fram inom detta.

 – Gucci lanserade i november 2020 plattformen GucciFest – En mode- och filmfestival. De presenterade en miniserie, Overture of Something That Never Ended, under sju dagar. Under festivalen bjöd de in 15 nyetablerade modetalanger, som enligt Gucci driver agendan för framtidens modeindustri. Här var bland andra svenska Rave Review, som är en del av Swedish Fashions Councils inkubatorprogram Swedish Fashion Talents, utvalda att delta. 

Detta utvecklades under 2021 till en ny plattform, Gucci Vault. 

 – Balenciaga har arbetet mycket med helt digitala visningar. För AW21 gjorde ett samarbete med svensk Polestar, och presenterade hela kollektionen via ett videospel. 

För SS22 presenterades kollektionen via ett avsnitt av The Simpsons. 

Har försäljningen av modeprodukter påverkats, i så fall hur?
– Det har skett en förflyttning av försäljning av mode. En allt större försäljning sker direkt till konsument.

– E-handel har ökat markant de senaste åren, där pandemin självklart har haft en stor inverkan. Kläder och skor är den bransch som efter hem- elektronik och böcker har högst försäljning via nätet. 2020 var e-handel-
andelen för kläder och skor 30 procent. En uppgång med hela tio procentenheter från året innan.

 – Vi ser även att det har öppnats helt nya försäljningskanaler när modeindustrin förflyttar sig allt mer digitalt. Spelindustrin har en markant tillväxt och idag spelar 50 procent av Europas befolkning. Då mode främst handlar om identitet, blir det självklart att uttryck av identitet blir lika viktigt digitalt som fysiskt. Detta resulterar i att stor del av modeindustrins försäljning sker inom spelindustrin. 

Har pandemin satt några spår i själva modet, alltså påverkat designers formgivningsidéer?
 – Pandemin har haft en stor påverkan på modet. Det har blivit ett stort fokus på att implementera hållbarhetfrån grunden av verksamheten, vilket har lett till en högre innovationgrad. Här står Sverige långt fram på den globala
arenan. Vi ser en helt ny era växa i svensk modeindustri, som arbetar för en mer hållbar modeindustri ur alla aspekter.  

 – Vi ser att vi börjar återgå till att se mode som en kulturyttring som är både identitetsskapande och ett hantverk, snarare än bara kläder. Detta har vilket har påverkat framväxten av flera affärsmodeller, designprocesser och materialval. Vi ser att fler väljer att jobba med deadstock och återbrukade materia  för att undvika massproduktion av textiler, något som idag är ett faktum. 

– HODAKOVA är ett nyetablerat varumärke, även de är en del av Swedish Fashion Talents, som arbetar med omkonstruktioner av befintliga plagg. De arbetar främst med den klassiska herrgarderoben såsom kavajer, skjortor, kostymbyxor, bälten som sedan blir till exklusiva klänningar, kjolar, jackor och väskor. De beskriver själva hur de leker med tiden genom att använda de gamla och konstruera det till ny samtida design. HODAKOVA grundades år 2020 och har fått ett otroligt stort genomslag för sin innovativa och intellektuella design internationellt.

Hur ser framtiden ut? Kommer man gå tillbaka till hur det var före pandemin eller har den fört med sig några bestående förändringar?
– Modeindustrin står inför en stor omställning, som har påskyndats på grund av pandemin. Allt det vi har pratat om i de tidigare frågorna är en del av framtidens modeindustri. 

– Vi ser en ny era av mode växa fram, där hållbarhet blir en hygienfaktor. Samtidigt ser vi som sagt att den digitala modeindustrin konstant växer sig starkare.