Turné för att bromsa myopi bland unga

Det är lördag i Skärholmens centrum och ett gäng killar i tonåren strosar förbi den gröna montern med budskapet ”Idag bjuder vi på gratis syntest”. De får syn på godisskålen och spelet där man ska pricka ett hål med ärtpåsar, stannar till och fångas upp av Vivianne Gergi.                     

Text och foto Wilhelm Jaresand

Vivianne Gergi är Myopia Management Specialist på CooperVision och jobbar dagligen med att utbilda kring möjligheten att bromsa närsynthet hos barn och unga. 

Idag står hon i en pop up-monter tillsammans med personal från Specsavers butik i centrumet. Det är sista stoppet på en turné genom sex städer, ett samarbete mellan CooperVision och Specsavers med målet att upplysa om möjligheterna för barn att bära linser och att bromsa försämringen av närsynthet. I montern får barn och unga chansen att göra en gratis screening. 

– Denna turné och möjligheten att komma ut till konsumenter är viktig för oss i det förebyggande arbete vi gör. Här får vi chansen att fånga upp de som inte ännu börjat känna av sitt synfel eller de som bara inte tagit tag i det. Vi stärker också kontakten med våra kunder och stöttar dem i deras arbete.

Läs hela artikeln i tidningen!