Tronskifte i varumärkesstyrka

Synsam återtar positionen som det starkaste optikervarumärket i Sverige och petar ner de senaste två årens vinnare, Specsavers på andra plats, enligt Evimetrix årliga konsumentundersökning Swedish Brand Award.

För tre år sedan ansågs Synsam ha Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna, men har de senaste två åren fått se sig omkörda av Specsavers, som tagit hem titeln när Synsam inte vunnit. Specsavers är nu på andra plats och Synoptik är trea. Övriga optikföretag som ingått i mätningen är Lensway och Smarteyes.

”Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är”, skriver Evimetrix i ett pressmeddelande.

Totalt har 1 314 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.