Träffa tre utställare
Kristina Lidén, marknadschef Zeiss
Varför passar just Optometridagarna er och vad har ni för förväntningar?
– För oss är Optometridagarna en viktig mötesplats och ett utmärkt tillfälle att träffa Sveriges optiker. Vi tycker det är extra kul att Optometridagarna i år är i Västerås, och ser fram emot att få berätta om våra produkter och nyheter.
Några produkter som ni kommer puffa lite extra för och kommer ni ha några extra erbjudanden för optikerna under mässan?
– Vi har precis lanserat ZEISS AdaptiveSun, intelligenta solglas som anpassar sig efter vädret. De finns i fyra färger – bruna, grå, grönaktiga och blå, både som helfärg eller gradalfärg. Och inte minst, som polariserande glas. Vi kommer att ha ett mässerbjudande med möjlighet att få ett eget par ZEISS AdaptiveSun gratis.
Hur ser ni på det kliniska intresse som växer i branschen och hur påverkar det er/hur anpassar ni er?
– Det är en utveckling som vi verkligen ser mycket positivt på och som passar ZEISS särskilt bra. Konkurrensen på marknaden ökar vilket leder till att man måste differentiera sig ännu tydligare än tidigare. Samtidigt höjer det optikeryrkets status och vi måste alla hjälpa till att kommunicera den kliniska expertisen.
Johan Carlius, marknadschef Rodenstock
Varför passar just Optometridagarna er och vad har ni för förväntningar?
– Optometridagarna är en chans för oss leverantörer att få träffa många optiker under en kort tid, bygga relationer för möjligtvis senare affärer. Vårt deltagande här är med fullt fokus på optikerns vardag, det vill säga synundersökningen och det som är runt den.
Några produkter som ni kommer puffa lite extra för och kommer ni ha några extra erbjudanden för optikerna under mässan?
– Rodenstock har fortsatt ett stort försprång när det gäller hur vi optimerar våra glas, baserat på en avancerad mätning av ögat kan vi optimera glasen på ett sätt som ingen annan – det vi kallar DNEye. Viktigt att tillägga är att optikerns ordination är grunden för att det ska fungera. Vi kommer även att visa våra nya behandlingar X-tra Clean. X-tra Clean är en ny topcoat som gör det mycket enkelt att rengöra glasen och hålla rent.
Hur ser ni på det kliniska intresse som växer i branschen och hur påverkar det er/hur anpassar ni er?
– Vi ser positivt på det och har sedan länge anpassat oss, inte minst med vårt koncept DNEye. Vi kommer under året även med nya spännande produkter där vi verkligen tar ett rejält kliv mot det kliniska. Men vi får inte glömma den kommersiella delen, återigen DNEye som verkligen bryggar över mellan det kommersiella och det kliniska.
Hanna Svensson, marknadskoordinator Hoya
Varför passar just Optometridagarna er och vad har ni för förväntningar?
– Vi ser det som en bra samlingspunkt med många optiker på en och samma plats. Vi förväntar oss att träffa många nya kunder som vi kan visa vad vi har att erbjuda.
Några produkter som ni kommer puffa lite extra för och kommer ni ha några extra erbjudanden för optikerna under mässan?
– Vi vill främst puffa för våra iD-glas, MyStyle och LifeStyle, men även våra SYNC III-glas för att lindra digital överansträngning samt våra körglas EnRoute.
Hur ser ni på det kliniska intresse som växer i branschen och hur påverkar det er/hur anpassar ni er?
– Vi ser på detta med stor tillförsikt och vi anpassar vårt produktutbud efter det i den mån vi kan. Det sätter framför allt mer press på vår R&D-avdelning för att utveckla mer kliniska produkter.