Tillsammans för bättre ögonhälsa i 40 år

Att erbjuda kvalitet, hög klinisk nivå  till låga priser. Kan det gå hand i hand?  Svaret är ja – om man lyssnar till Specsavers affärsidé. Med butiker i elva länder och 2500 butiksägare är Specsavers världens största privatägda optik- och hörselvårdskedja.

Text Ida Iwdal  

Historien började för 40 år sedan när optikerna Doug och Dame Mary Perkins samlades vid familjens gröna pingisbord på Guernsey, och började prata om hur man skulle kunna göra synvård tillgängligt för alla. I år firar Specsavers tjugoårsjubileum i Sverige – och 40 år globalt.

På optikkedjans årliga kickoff samlas alla medarbetare för inspiration och gemenskap – på plats i år fanns även två väldigt speciella gäster: grundarna och optikerna Dame Mary och Doug Perkins. Från samtalen kring det gröna pingisbordet, ett bord vars gröna färg kommit att bli en viktig del av optikkedjans identitet, till dagens globala genomslag har paret alltid hållit fast vid sin grundvision om ”En bättre ögonhälsa för alla”. Tidningen Optik fick en pratstund med jubilarerna.

Läs vidare i tidningen.