Synsam uppfattas som mest hållbara varumärket i branschen

Apoteket är varumärket som uppfattas som mest hållbart av svenska konsumenter och gör en upphämtning från en åttondeplats 2022 till förstaplats i år. Fjolårets vinnare, IKEA, hamnar på en tredjeplats och Änglamark tar andraplatsen. Det visar resultatet från Sustainable Brand Index som släpps för trettonde året i rad.

Fyra optikkedjor ingår i undersökningen och Synsam hamnar högst av dessa på plats 139. På plats 175 återfinns Synoptik, Specsavers hamnar på 192:a plats och Smarteyes på plats 296.

– Synsams satsning på kostnadsfria aktivitetsglasögon för barn, våra secondhand-butiker och vår produktion på Frösön har säkerligen bidragit till att konsumenterna uppfattar att vi tar vårt ansvar, säger Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer för Synsam Group.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 – februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.