Synsam öppnade starkt på börsen
Nu kan allmänheten köpa och sälja Synsamaktier på börsen. Fredagen den 29 oktober ringde koncernchef Håkan Lundstedt i klockan och handeln på Nasdaq Stockholms huvudlista inleddes. Teckningskursen på aktien var satt till 50 kr men steg direkt till en öppningskurs på 51,50. Slutkursen när börsen stängde landade på 54 kr, en ökning med åtta procent jämfört med utropspriset.
Ända sedan Synsam köptes av CVC Capital 2014 har det stått mer eller mindre klart att en börsintroduktion varit ett av målen. Ett av de viktigaste strategiska verktygen i den processen har varit att omdefiniera Synsams erbjudande till ett livsstilskoncept. Kundupplevelse, ögonhälsa och hållbarhet är begrepp som lyfts fram i kommunikationen.
Börsintroduktionen innebär att cirka 30 procent av aktierna i bolaget släpps för handel. I praktiken innebär det ett stort inflöde av kapital. Optik ställde tre frågor till Håkan Lundstedt.
Vilka effekter, ur ett branschperspektiv, hoppas ni få av en börsintroduktion?
– Börsnoteringen är en stor och jättespännande milstolpe för oss. Ett naturligt nästa steg för ett tillväxtbolag som Synsam. Vi har byggt ett ledande nordiskt livsstilsföretag inom optisk detaljhandel och ögonhälsa, och vi ser flera möjligheter att accelerera vår expansion. Börsnoteringen ger oss förutsättningar att fortsätta agera på dessa möjligheter och det stärker även varumärket och bolagets profil gentemot kunder och partners.
Kommer ni kunna utöka/ytterligare höja kvaliteten på utbudet av tjänster och produkter?
– Synsam Group har tagit ledartröjan i branschen med lanseringar av nya produkter, tjänster och kollektioner. Vi expanderar, lockar nya kunder och förändrar köpbeteendet i hela vår bransch. Hållbarhet och innovation är ledord i vårt arbete och en central del av vår strategi. Börsnoteringen ger oss ännu bättre möjligheter att fortsätta investera i bolagets utveckling och att fortsätta på vår tillväxtresa.
Ökar introduktionen möjligheterna till en ännu snabbare tillväxt? Exempelvis genom fler fysiska butiker och ökad närvaro online?
– Synsam är väl positionerat för att fortsätta växa. Vår marknad växer, vi har en plan för nyetableringar och lanseringar av nya koncept, och vi investerar för att fortsatta expandera Lifestyleabonnemangstjänsten, våra egna varumärken samt online-försäljning och kontaktlinsförsäljning. Vi gör även satsningar kopplade till Made in Sweden-initiativet.
MICKE JARESAND