Synsam – årets butikskoncept
Management Events Retail Awards har tilldelat Synsam första pris för Sveriges bästa butikskoncept, Store concept of the year. Priset gick till den aktör inom handeln som kunnat bevisa att den fysiska butiken har ett existensberättigande, om man gör det på rätt sätt, vilket Synsam, enligt juryns bedömning, gjort.
Så här lyder juryns omdöme om kedjans butikskoncept:
”Synsam har genom sin digitaliseringsresa visat på att kunden alltid är i fokus i butiken. Det är en innovativ butikskedja som har ett attraktivt livsstilsbaserat sortiment samt erbjuder ny teknik i butikerna för sina kunder för att förenkla deras upplevelse. Synsam har även under året lanserat sin nya flaggskeppsbutik som är tydlig, fräsch och sätter kunden i fokus.”
– Synsams fokuserade arbete med att stärka kundupplevelsen, att göra butiken till en plats dit man längtar och vill vara, är vårt mål varje dag. Vår kombination av optikerns expertis och specialutbildade stilexperter som hjälper kunden till individanpassade val är vårt vinnande koncept. Guldmedaljen för årets butikskoncept är ett kvitto på att alla Synsams medarbetare fullt ut förstår våra kunders behov och agerar på dem. Jag vill verkligen tacka alla för det vi åstadkommer tillsammans, säger Krister Duwe, Sverigechef Synsam Group.
Nomineringarna har gjorts av ledande befattningshavare inom handeln. En jury har genom en stängd omröstning utsett vinnaren i respektive kategori: Retail Leader of the year, Omnichannel of the year samt Store concept of the year. Priscermonin ägde rum på Waterfront, i Stockholm den 8 oktober 2019.