Synoptik vinnare i hållbarhetsstudie

En  varumärkesstudie om hållbarhet, har utsett Synoptik till branschvinnare i kategorin Optik. Det är konsumenterna själva som bedömer upplevelsen av hur hållbara de största bolagen inom olika branscher är.

– Detta är ett fantastiskt kvitto på det hållbarhetsarbete vi utför, både socialt och för miljön. Det gör oss mycket stolta och glada och vi vill naturligtvis tacka alla konsumenter som deltagit i undersökningen och som har rankat oss som vinnare i kategorin optik, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Synoptik har en tydlig plan för hållbarhetsarbetet.

– Vi har kommit en bra bit på vägen, men jag ser verkligen fram emot det arbete och de hållbarhetsinitiativ som vi har framför oss. Det är en mycket gedigen plan som vi kommer fortsätta att arbeta med här i Sverige, men styrkan är att vi är en del av en global satsning tack vare våra ägare. Att vi redan idag upplevs som det mest hållbara varumärket i vår bransch gör att vi får enormt mycket energi att fortsätta detta arbete, säger Roland Olsson.

Sustainable Brand Index är en oberoende studie som består av mer än 1 500 varumärken, 35 branscher och 70 000 konsumentintervjuer över hela Europa (Norden, Nederländerna och Baltikum).