Svenskt guldjubel på Silmo
Silmo Paris 2022 lanserades som en come back. Mässan överträffade dock arrangörens alla förväntningar, med en ökning av både antalet internationella besökare och ett ökat deltagande av franska optiker. Silmo Paris är tillbaka på nivåerna före krisen.
27 000 besökare på Silmo under fyra dagar.
Under mässans fyra dagar visade de 750 utställarna – bågar, linser, tekniskt material, varumärken, allmänna inköpsorganisationer, tjänster och så vidare – närmare 27 000 besökare, ungefär hälften från Frankrike och hälften från utlandet.
– Siffrorna visar attraktionskraften hos Silmo Paris. En ledande mässa och en internationell plattform för och interaktion för alla inom optik- och glasögonindustrin, säger Amélie Morel, ordförande för mässan.
Mikael Eriksson fick guldjubla på Silmo.
Under mässan delades också årets Silmo d`Or ut, ett pris som mässan beskriver som en motsvarighet till filmbranschens Oscar. Det svenska företaget Skugga vann den titeln Technological innovation in connected products.
Mer om Skugga och det åtråvärda priset i nästa nummer av Optik Print.
Vinnarna – hela listan
CHILDREN’S: Odette Lunettes with “Cadet” (BEL)
SPORT: OUT OF with “Bot with IRID lenses” (ITA)
VISION: SHAMIR with “Shamir Metaform” (ISR)
LOW-VISION: VOXIWEB with “VoxiVision” (FRA)
OPTICAL FRAME “BRANDS & LABELS”: DE RIGO with “Philipp Plein VPP081” (ITA)
SUNGLASSES “BRANDS & LABELS”: ADCL with “CL5108 134” – Christian Lacroix (FRA)
TECHNOLOGICAL INNOVATION IN EYEWEAR: PHIBO EYEWEAR x SO’CLASS with “1.618 O” (FRA)
TECHNOLOGICAL INNOVATION IN CONNECTED PRODUCTS: SKUGGA TECHNOLOGY AB with “SKUGGA TECHNOLOGY” (SWE)
SUNGLASSES “EYEWEAR DESIGNER”: MASAHIRO MARUYAMA with “Kintsugi MM-0078” (JPN)
OPTICAL FRAME “EYEWEAR DESIGNER”: KIRK & KIRK with “Thor in Citrus from the Centiles Collection” (GBR)
FIRST CLASS TRADE FAIR PRIZE: PARASITE DESIGN with Karma (FRA)
JURY’S SPECIAL AWARD: NEUBAU Eyewear with Xenon (AUT)