Svensk-norskt samarbeta lanserar armenisk design

På Optikmässan i vintras visades det alldeles nyskapade varumärket Dansharian för första gången upp sig för nordiska optiker.  Då hade man ännu ingen distributör för bågarna men nu har svenska Synologen och norska kedjan Alliance Optikk gått samman och fått ett exklusivt avtal med Dansharian.

Ett glatt team, fr v Eva Larsson, vd Synologen. Alain Miklitarian, designer och ägare Dansharian, Björn Blomqvist,
export manager Dansharian, Rolf Bögeberg, vd Aliance Optikk och Nina Asak, country manager Densharian.

Samarbetet presenterades på den vandrande göteborgsmässan You&Eye i början av september. Dagen till ära fanns designern bakom Dansharian på plats. För att undvika sammanblandning med andra designsamarbeten han är inblandad i använder han i arbetet med Dansharian sitt fullständiga armeniska namn Alain Miklitarian.

– Vi är väldigt stolta och glada över att få till det här avtalet, säger Eva Larsson, vd för Synologen. Det känns spännande att kunna erbjuda bågar som ligger utanför det som skulle kunna betecknas som main stream. Dansharianbågarna sticker ut och Alain Miklitarian beskriver dem mer som konst, eller brukskonst.

Alain Miklitarian är armenier och formspråket i den nya kollektionen är hämtat direkt ur den armeniska kulturen med annorlunda former och färgsättning.

– Dansharian är en personlig utmaning, en del av mitt liv. Det är den armeniska själen, eftersom jag är armenier, säger Alain Miklitarian. Idag, när jag närmar mig slutet av mitt liv, känner jag att det är viktigt att visa världen något annat. Det är inte en kollektion för alla. Det är en kollektion med karaktär för människor med karaktär. Antingen tycker man om den eller så tycker man inte om den.

– I mode och design finns inga begränsningar. Det handlar om vad du har inom dig och dina tankar. Man kan inte säga exakt varför vissa detaljer i en design blir som de blir. De bara kommer när man sitter vid ritbordet.