Specsavers startar ögonhälsofond
Fria synundersökningar och glasögon till hemlösa och personer som lever i en ekonomisk svår situation – det är syftet med nystartade Ögonhälsofonden. Specsavers och tidningen Faktum ligger bakom satsningen.
– Lever man på marginalen och kanske i hemlöshet är inte alltid synen och ögonhälsan det man prioriterar i första hand. Men vi vill att alla ska ha möjlighet till att se bra, därför kommer vi nu stötta upp med fri synvård, säger Specsavers Sveriges vd Marita Bertilson.

Faktum är en gatutidning som arbetar för ett samhälle utan hemlöshet, fattigdom och utanförskap. Den säljs i Göteborg, Borås, Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Växjö, Halmstad, Karlstad och Jönköping och är ett sätt att erbjuda människor hjälp till självhjälp – eftersom försäljarna skapar sig en inkomst, sysselsättning och ett socialt sammanhang.
För den som lever i en ekonomisk svår situation kan ett optikerbesök vara svårt att prioritera. Den nystartade Ögonhälsofonden vill skapa en möjlighet att få hjälp, både ekonomiskt och med information om vikten av att ta hand om sin ögonhälsa regelbundet.
– Samarbetet betyder otroligt mycket för Faktum, säger Sarah Britz, chefredaktör, VD och ansvarig utgivare. Det handlar om livskvalitet och självkänsla. Vi är väldigt glada att tillsammans med Specsavers nu kunna erbjuda möjlighet till fria synundersökningar och glasögon till de som behöver.
Ögonhälsofonden är ett initiativ från Specsavers och Faktum men är öppen för donationer och bidrag från såväl allmänheten som från andra företag.
Specsavers går dessutom in som Faktums huvudpartner, säger Marita Bertilson. Men det handlar mer om ett rent sponsorskap för att stötta utmärkt journalistik och en god social affärsidé. Med Ögonhälsofonden är vi mer direkt aktiva med vår kompetens och grundidé som företag – en bättre ögonhälsa för alla.