Solglasögon året runt

I ett härbre utan el vid norrlandskusten kopplade jag under några sommarveckor av från optikverkligheten. I mitten av juni vandrade jag längs stränder, gick med stavar upp och ner för backar, yogade mot solen, badade i sjöar och hav, låg i hängmattan och lät tiden gå. Jag hade ingen annan än mig själv att bry mig om för några dagar. Det lätt att glömma bort arbetet men jag hade kontakt med en av vår anställda optiker i butiken jag äger tillsammans med kompanjonen sedan snart 22 år. Hon berättade att de har haft fullt upp och kunder har stått och köat utanför nästan hela dagen.

Ni har hört det förr; den här pandemitiden liknar inget annat. Nu när den förhoppningsvis är på upphällningen tror jag att vi kommer att ha mycket fler kunder i våra butiker än vad vi brukar ha under årets sommarmånader oavsett var optikbutiken ligger i Sverige. Många har fått både en och två sprutor och vill ut i livet igen och boka den där synundersökningen de skjutit på. Även om Delta-varianten av Covid 19 ligger på lur är många så covidtrötta att de besöker oss ändå. Har butikerna varit mer fyllda av kunder än tidigare somrar? Har dagskassorna nått nivåer vi inte brukar se? När du läser den här krönikan får vi se om jag hade rätt i mina antaganden.

Jag har mina polariserande solglasögon som säkert är tio år gamla på mig. Jag hittade dem i en låda här i sommarhuset. De är lika sköna nu som när de var nya. Jag ser kanske inte så bra på nära håll med dem eftersom åren har gått och adden har ökat men vad gör det? Men på tal om solglasögon hörrni, vad var det som hände? Det är ju till oss optiker kunderna  ska komma för solskydd och ögonvård. I stället köps solbrillorna på mackar, i klädbutikerna och på varuhusen. Så har det varit länge nu. Vad kan vi göra för att ändra den trenden?

Jag följer en grekisk optikbutik i Aten på Facebook. Hittade dit av en händelse. Alltså, de kan verkligen solglasögon och marknadsföra dem. Varje dag visar de snygga, både pråliga och tuffa sorters solglasögon av alla de slag. Och dessutom säljer de snygga kedjor i guld och silver till både män och kvinnor. Det verkar som de gjort tvärtom. De utökar cool-faktorn med smycken till i stället för att släppa marknaden som många av oss svenska optiker gjort. Ärligt talat vad tror ni det beror på? Grekland säger du, där skiner solen mycket mer än här i Sverige. Då är väl det ingen match? Så sant, men ändå. Vi har sol och UV här med. Hur behöver vi tänka för att återta delar av solglasögonmarknaden? Jag menar, solbrillor är som snygga väskor eller skor. Kan man ha för många? Och vi erbjuder ju dessutom perfekt seende med dem. Varför envisas vi med att se det som en säsongsprodukt? UV-ljuset och solstrålarna ställer till besvär även de andra årstiderna.

Under mina dagar vid havet får jag reda på att mitt andra bokmanus Bomullssystrar har antagits av ett bokförlag. Jag jublar. Kombinationen av att vara att vara optiker för att få ihop till brödfödan och att vara författare för att njuta av nuet när jag skriver är inte dum. Jag får både och, dels att vara del i samhället som problemlösare, dels att vara ifred med orden framför skärmen. Ungefär som nu när jag skriver denna krönika.

Hur laddar du dina batterier för att få energi till hösten? Jag hör till sorten som tycker om att vara mycket för mig själv och skriva men i år längtar även jag efter det sociala, att få umgås med vänner och familj, sitta och prata länge och äta god mat ihop. Jag ser fram emot flera tillställningar, utomhus och med få personer så klart, men ändå. Stora fester får vänta ett tag till. Men snart hoppas jag att vi kan få gå på ett riktigt rejält party tillsammans. På optikmässan i början av nästa år kanske? Tänk att få titta på bågar och se på nyheter inom optikvärlden och sedan få ta sig en svängom på dansgolvet ihop med andra. Det vore något det. Aldrig har väl en mässa varit så efterlängtad. Vår bransch är rolig. Det är en speciell stämning när vi ses. Men du, vi håller avståndet ännu ett tag till, eller hur?

ANKI PALM