Silmo: Första stora mässan efter restriktionerna
Efter nästan två år av restriktioner som omöjliggjort stor fysiska möten och mässor genomfördes i september klassiska Silmo i Paris. Närmare 19 000 besökare kom för att se de 500 utställarnas nyheter under de fyra dagar mässan pågick.
– Vi var länge osäkra på om mässan skulle vara möjlig att genomföra, men vi var också övertygade om att mässan behövdes för att få fart på affärerna igen, säger Amélie Morel, ordförande för SILMO Paris. Som den första stora internationella mässan i vår bransch som kunde genomföras efter restriktionerna kände vi ett ansvar för att lyckas organisera denna sammankomst för branschens alla aktörer.
De 500 utställarna var främst europeiska företag. De asiatiska företagen kunde inte delta på grund av resebestämmelser. Av besökarna var majoriteten från Frankrike, men närmare 40 procent kom från andra länder.
Under rubriken Silmo Next presenterades de senaste trenderna framtidsteman (CSR, nya material, hållbar produktion, anslutna glasögon och så vidare).
Som vanligt delade Silmo d’or ut priser för skapande och innovation.
– Vi uppmärksammade särskilt kreativitet och nyhet hos de presenterade modellerna. Det var många mönster som vi blev kära i och vi hade många diskussioner, men i slutändan var alla modeller vi valde naturliga vinnare, säger Jean-Christophe Leblanc, jurypresident.
MICKE JARESAND
Vinnare Silmo d´or
Teknologisk innovation
ROLF Spectacles med Amur 02
Barn
F REY med Tralala 8750
Sport
METAOPTICS med Metasport Sield
Syn
TRANSITION med XTRActive Polarized
Material/Instrument
MEI med EasyFit Trend
Oftalmiska bågar
HENAU med Lunam
Solglasögon
RIGARDS med Model RG2046WD