Pionjär i branschen fyller åtta
Sveriges första bemanningsföretag för optiker fyller åtta år i år. Sedan starten har Bright Optical lyckats skapa ett eget segment i optikbranschen, navigerat en pandemi och nu senast en lågkonjunktur. Ändå står de idag starkare än någonsin – och har precis lanserat en stor nyhet. OPTIK mötte upp grundaren Madeleine Olsson för ett snack.
– Det har varit en härlig resa, säger hon och skrattar.
Text och foto Wilhelm Jaresand
Hur var det att vara först på bollen?
– Det tog lite tid, men det passade rätt bra, vi har alltid fokuserat på att växa sunt och leverera med kvalitet.
Hur fick du idén?
– Jag jobbade för en av kedjorna i branschen och när det skulle öppnas nya butiker eller göras speciella satsningar så saknades det alltid extraresurser, så man fick mobilisera personal från befintliga butiker som då tappade resurser och omsättning. Det saknades helt enkelt extra muskler att sättas in vid behov, så där såg jag en affärsidé och strax därefter startade jag Bright Optical.
Hur togs det emot av branschen?
– Bra! Det var egentligen inget större motstånd, och minst ytterligare tre bemanningsföretag har följt efter i våra fotspår så uppenbarligen fanns det ett behov.