Optiker satsar i pandemintider

Trots coronapandemin fortsätter kedjorna inom optikbranschen att investera. Under de senaste veckorna har både Synoptik och Specsavers slagit upp portarna till nya butiker på flera platser i landet.

Öppningsdags i Skövde.

Under augusti och september öppnade Synoptik nya butiker i Fältöversten i Stockholm, Torp köpcentrum i Uddevalla och senast på Elins Esplanad i Skövde.

Under våren och sommaren sattes många företag inom handel på prov. Erbjudandet mot marknaden blev en tydlig barometer för hur starkt det var och vad som verkligen är viktigt för kunderna. För Synoptik blev det en tydlig bekräftelse på hur viktiga de fysiska butikerna är.

– Vi erbjuder kvalitetsoptik till bra priser där kundservicen står i fokus. Det fysiska mötet är viktigt både när man möter optikern och när man väljer ut sina glasögon. Att vi fortsätter att expandera med fler fysiska butiker för att komma närmare våra kunder är mycket viktigt för vår fortsatta tillväxt. Det känns fantastiskt att vi sensommaren 2020 kan öppna tre nya fysiska butiker som kommer öka vår närvaro ytterligare i Sverige, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Ballongfest när Specsavers öppnar nytt.

Under samma period har Specsavers öppnat två nya butiker, en i Norrköping och en i köpcentrumet Bergvik i Karlstad. Franchisetagare för den nya butiken i Karlstad är Tomas Hagvall och Helena Saaker som sedan 2019 driver ytterligare en butik i staden.

Att de öppnar mitt under pandemin ser Tomas Hagvall inte som ett hinder:

– Vi tog beslutet i januari, och det var givetvis då omöjligt att förutse vad som skulle ske, men vi tror att efterfrågan på optiker är fortsatt hög. Och vi håller fortsatt högsta hygienstandard i butiken, det är en balansgång med hur många som kan släppas in i butiken såklart, men nu har vi en bra rutin för det, liksom är personal nu van vid de utökade rutinerna kring hygien och skyddsutrustning vid kundmötena, säger han.

Butiken blir Specsavers 116:e i Sverige.