Optiker får göra fler synintyg 2025

Nästa år kommer fler kunder kunna vända sig till optiker för att få olika synintyg för körkort. 

– Optikerna har kompetensen. Det här kommer underlätta både för enskilda människor och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen fattade i september 2024 beslut om nya synkrav för körkort. De största förändringarna rör regler om synfält, regler för vilka intyg som optiker får utfärda och regler för det grundläggande synintyget som ska lämnas i samband med ansökan om körkortstillstånd. De nya reglerna börja gälla den 1 februari 2025.

Vad kommer att förändras när det gäller just det grundläggande synintyget? 
– Det här intyget får liksom tidigare utfärdas av både läkare och optiker. Sedan får läkaren eller optikern avgöra vem som får utföra själva undersökningen, utifrån verksamhetens förutsättningar. Tidigare har också anställda synprövare vid till exempel trafikskolor fått utfärda synintyg, men den möjligheten tas bort nu. Det gör att efterfrågan på synkontroller för körkort generellt väntas öka i optikbutikerna, säger Åsa Ericson.

– Själva intyget ska innehålla uppgifter om synskärpa och anamnes. De grova undersökningsmetoderna för synfältet som använts tidigare ersätts nu av frågor om personens sjukdomshistorik. För att svara på frågorna är en dialog med personen tillräcklig och ingen omfattande synundersökning krävs. Syftet är att hitta de personer som ligger i riskzonen för att inte klara synkraven och för dem kommer en mer omfattande synundersökning att krävas. 

– Transportstyrelsen kommer i samband med att föreskrifterna träder ikraft tillhandahålla en särskild blankett som ska användas för intyget. Bilden till höger visar hur avsnittet om anamnesfrågor ser ut. 

När Transportstyrelsen inte kan avgöra om en person uppfyller synkraven, efterfrågas ett utökat synintyg. Vad kommer att förändras i det utökade synintyget? 
–  De här intygen har tidigare bara fått utfärdas av ögonläkare. Det nya regelverket innebär att uppgifterna i det utökade synintyget ska intygas av ögonläkare eller optiker – så det är nytt, säger Åsa Ericson. 

– Det utökade synintyget ska innehålla uppgifter om synskärpa, dubbelseende, diagnostiserad ögonsjukdom eller misstanke om sådan sjukdom, sjukdomshistorik och andra omständigheter som kan påverka synfunktionerna. Dessutom ska synfältet som huvudregel undersökas i ett Estermanprogram och resultatet av undersökningen ska bifogas till synintyget. Transportstyrelsen kommer att tillhandahålla en särskild blankett även för detta intyg.

Ibland efterfrågar Transportstyrelsen också synintyg under pågående körkortsinnehav, varför då? 
– Det finns flera anledningar till att en körkortshavare kan behöva komma in med ett synintyg. Det kan till exempel bli aktuellt efter en läkaranmälan eller om körkortshavaren har en progressiv ögonsjukdom. De här synintygen har tidigare enbart fått utfärdas av ögonläkare, men efter den första februari 2025 kommer även optiker att få utfärda majoriteten av dessa intyg. Ofta efterfrågar Transportstyrelsen resultat från mätning av synskärpan och resultat från mätning av synfältet.

– Eftersom optiker nu tillåts utfärda både det utökade synintyget och synintyg under pågående körkortsinnehav är det viktigt att optikbutikerna är medvetna om förändringen. Det kommer med största sannolikhet bli fler förfrågningar om utfärdande av sådana synintyg. Det är sedan upp till verksamheten om man vill erbjuda dessa typer av tjänster.

En stor förändring rör också kraven för synfält, vad gäller framöver?
– Större nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras med de nya reglerna. Gränsvärdet ändras till en liknande nivå som i Norge och Storbritannien, länder som också har höga krav på trafiksäkerhet. En följd av att gränsvärdet sänks är att fler personer som tidigare har fått körkortet återkallat kommer att uppfylla de nya synfältskraven och för att få sin sak prövad måste personen ansöka om körkortstillstånd igen. 

– Vid misstanke om synfältsnedsättning ska både det centrala och det perifera synfältet kontrolleras med Esterman- eller likvärdigt program. Enligt de tidigare reglerna kontrollerades det centrala synfältet med statisk tröskelperimetri och det perifera synfältet med Estermanprogram.  

För att underlätta tolkningen och tillämpningen av synreglerna har Transportstyrelsen tagit fram kompletterande upplysningar. I de kompletterande upplysningarna finns bland annat ett utförligt avsnitt om synfält. 
– Vi är medvetna om att reglerna för synfält är komplicerade och vi har därför lagt extra stor vikt vid att ta fram ett stödmaterial till dessa paragrafer, säger Åsa Ericson.  

Såväl Optikbranschen som Optikerförbundet har ifrågasatt att begränsningen på +8D i glasögon bibehålls. De menar att begräsningen är obsolet givet att dagens moderna glas har avsevärt lägre aberrationer. Vad är bakgrunden till att ni vidhåller denna begränsning?
– Kravet på att inget av glasen får ha en styrka på mer än plus åtta dioptrier finns i körkortsdirektivet. Samtliga länder som är med i EU måste uppfylla dessa krav och därför bibehålls denna reglering.

De nya föreskrifterna anger att allvarliga nedsättningar i kontrastkänslighet och mörkerseende eller allvarligt ökad bländningskänslighet kan medföra att man inte får ha körkort. Dock saknas hänvisning till relevanta skalor hur dessa synfunktioner ska bedömas och vad som är ”allvarligt”. Hur tänker ni att detta ska bedömas?
– Vi har stor förståelse att det kan vara svårt att avgöra vad som är en allvarlig nedsättning. Det finns inte några vedertagna mätmetoder och det saknas självklara gränsvärden för när en persons mörkerseende, kontrastkänslighet eller bländningskänslighet är så pass påverkat att det kan antas påverka trafiksäkerheten negativt och därför anser Transportstyrelsen att en detaljerad reglering i föreskrifterna blir problematisk. 

– Däremot finns ett allmänt råd som förtydligar att sådan nedsatt kontrastkänslighet, sådant nedsatt mörkerseende och sådan ökad bländningskänslighet som inte är relevant för trafiksäkerheten inte bör beaktas. Det handlar alltså inte om den normala försämring som uppkommer med stigande ålder. Om mörkerseendet, kontrastkänsligheten eller bländningskänsligheten är påverkad i den grad att det påverkar förmågan att köra trafiksäkert har personen ofta en ögonsjukdom i grunden.

– Föreskriften har under flera år innehållit regler om att total nattblindhet eller annan allvarlig begränsning av seendet vid nedsatt belysning utgör hinder för körkortsinnehav. Transportstyrelsens uppfattning är att begreppet ”annan allvarlig begränsning av seendet vid nedsatt belysning” inte har gett upphov till några problem.

Frågan om trafiksäker syn har ju drivits av Optikbranschen under många år och nyligen presenterade Synoptik resultaten från synbesiktningen 2024. Återigen konstateras att var tionde förare inte har trafiksäker syn. Givet detta kanske vi skulle ha hoppats på mer, nu när Transportstyrelsen utredde synfrågan?

– Det är givetvis bra att Transportstyrelsen uppfattat vilken viktig resurs som landets optiker utgör, och förstår att utnyttja den bättre säger Fredrik Thunell på Optikbranschen. Det pågår även diskussioner i EU som kan påverka det medicinska regelverket framledes och det är inte osannolikt att Transportstyrelsen kommer behöva se över det här på nytt i någorlunda närtid.

Eftersom regelbundna synkontroller kräver lagändring måste initiativet komma från Riksdag alternativt EU och de här diskussionerna kan innebära en ljusning.

– Absolut, det är intressanta diskussioner som pågår. Som alltid inom EU är resan lång och krokig, men vårens initiativ från EU-parlamentet, där man föreslår regelbundna synkontroller innebar ett verklig steg i rätt riktning. Nu ska parlamentet och kommissionen enas i en trialog, vi får se vad den leder till, avslutar Fredrik.

Var hittar jag de nya reglerna om synkrav för körkort?

Föreskrifterna om nya synkrav finns på Transportstyrelsens webbsida:
Föreskrifter (TSFS 2024:65) om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om medicinska krav för innehavare av körkort m.m.

De kompletterande upplysningarna finns på Transportstyrelsens webbsida: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/kompletterande-upplysningar-medicinska-foreskrifter/