Optiker, crosscyklist, produktutvecklare
Bo Emanuelsson ville hjälpa sina idrottande kunder med sportglasögon. Men han var inte riktigt nöjd med de lösningar som fanns på marknaden. Efter 33 år som optiker blev han därför produktutvecklare med egna varumärket Sunocchi.
TEXT OLLE BERGMAN
Då och då stöter vi på dem i arbetet med OPTIK: de passionerade optikerna som beslutar sig för att följa sina drömmar och utveckla en egen produkt. Franska succémärket sabine be (sabine.fr) är ett exempel. Här var det Sabine Vagner från Orléans som beslöt sig – efter 35 år i butiken – för att skapa en unik, färgrann kollektion för kunder som vill stå ut från mängden. Svenska Sunocchi är ett annat exempel, men här handlar det om funktion, snarare än om design. I det här fallet heter grundaren Bo Emanuelsson, från Bågar & Linser i Linnéstaden i Göteborg.
Jag stötte på Sunocchi på Optikmässan 2019 där de hade en pytteliten monter bland branschens jättar. Bo Emanuelsson beskrev sitt produktkoncept med stor entusiasm: sportglasögon med receptslipade glas och utbytbara solfilter, avsedda för bland annat cykling, segling, golf och skidåkning. Detta till ett pris på tre tusen kronor för enkelslipade och en tusenlapp ytterligare för bifokala.
– Allting började med att jag inte tyckte att de lösningar som jag försökte erbjuda mina kunder i butiken dög riktigt, säger Bo Emanuelsson när jag ringer honom några veckor senare. Jag tänkte att det här måste gå att förbättra utifrån hur jag tänker som optiker i min verkstad. Så jag tog fram några olika prototyper genom att bygga om bågmodeller som jag redan hade i butiken. Jag använde mig av en infästning som bygger på att en nylontråd löper i ett spår i kanten av glaset.
Det stod tidigt klart att det skulle bli för dyrt att producera glasögonen själv. Därför tog Bo Emanuelsson kontakt med några leverantörer av sportbågar på den svenska marknaden, men det var ingen som nappade. Istället köpte han en flygbiljett till Milano våren 2018 och letade efter partners på MIDO-mässan. Efter några trevande försök hittade han slutligen en affärspartner från Taiwan som hade jobbat med liknande lösningar. Nu började det gå fort, och redan våren 2019 kunde Bo Emanuelsson visa upp de första produkterna på cykelmässan i Göteborg. Som varumärke i Norden valde han Sunocchi, bildat av engelska ”sun” (sol) och italienska ”occhi” (ögon).
Vid utformningen har Bo Emanuelsson tagit fasta på sin erfarenhet, både som optiker och som entusiastisk motionscyklist. Bågarnas skalmar och näsplattor kan böjas till så att glasögonen sitter verkligt stadigt. De slipade glasen är lätta att ta loss och så även det uppvikbara filterglaset som finns i ett antal färger. Målet har varit att skapa en flexibel och robust design som är lätt att tillverka och serva.
Samarbetet med firman i Taiwan har inneburit många utmaningar när det gäller affärskunskaper, kulturella skillnader och språkbarriärer, men med en bra dialog går det mesta att lösa.
– Överlag har det varit väldigt inspirerande att få göra helt nya saker där jag hela tiden har fått utnyttja mina kunskaper som optiker, säger Bo Emanuelsson.
Som alla egenföretagare har Bo Emanuelsson lärt sig att det svåraste inte är att skapa en produkt, utan att göra den känd på marknaden. Han tog därför kontakt med en kommunikationsbyrå som hjälpte honom lägga upp en marknadsstrategi.
– Idag har vi ett showroom här i butiken för våra egna kunder. Dessutom har vi en representant som besöker andra butiker och säljer in Sunocchi – idag distribueras de av 25 fristående optikerbutiker.
Optik testar Sunocci i skogen
Orientering är en sport som ställer höga krav på synen: det gäller att se detaljer på kartan, ha koll på var man sätter fötterna och att ha full överblick över terrängen. Eftersom man springer året runt – i fukt, regn och mörker – är imma på glasen ett ständigt bekymmer. Lösningarna är otaliga bland dem som behöver synkorrigering, men det är många som har svårt att hitta något som fungerar riktigt bra. Ett exempel är jag själv – femtiofem år gammal med en livslång närsynthet på cirka minus två dioptrier.
Efter ett par rundor i skogen med bifokala Sunocchi är jag riktigt nöjd. Bågarna sitter som berget, och det finns inte en tillstymmelse till att de hoppar på näsan när man klämt till dem en smula. Löpande kartläsning i detaljrik Sörmlandsterräng fungerar alldeles utmärkt, och efter ett tag förlorar jag mig i det där härliga flytet som vi orienterare älskar – ett gott betyg på ett synhjälpmedel. Det är möjligt att progressiva glasögon skulle kännas ännu bättre, men jag tror inte att det hade gått fortare i skogen.
Eftersom jag vill ha så mycket ljus som möjligt när jag läser kartan och spanar i terrängen använder jag inte filterglaset. Det är möjligt att det kan finnas fördelar med en svag toning för att öka kontrast eller färgseende; detta vore intressant att utforska. Närmast näsan bildas en liten ficka mellan glas och näsplatta där det uppstår kondens, något som sannolikt kan undvikas om man borrar ett eller två hål i glaset.
OLLE BERGMAN