Optikbranschen mot strömmen i konjunkturen

Försäljningsstatistiken för helåret 2023 visar att branschen fortsätter att växa: nettoomsättningen ökar med 8procent till drygt 9 miljarder. Den totala försäljningen av glasögon ökar med 7,3 procent till nära 6,9 miljarder, och på synundersökningar med 3 procent till cirka 600 miljoner.  

– Det är fantastiskt roligt att se hur branschens tillväxt fortsätter. 2023 var ett tufft år för många konsumenter, där höjda räntor och inflation grävde hål i konsumenternas plånbok. Många detaljhandlare, speciellt inom sällanköp, hade ett tufft år och det är verkligen kul att se hur vi lyckats hålla tillväxten uppe, säger Fredrik Thunell på Optikbranschen. 

Kvartal mot kvartal sticker Q2 ut, med en ökning på drygt 15 procent. Q3 och Q4 visade på en mer modest tillväxt om 5,7 respektive 4,9 procent. 

– Det här hänger sannolikt ihop med att det var under hösten 2023 som hushållen verkligen började känna av de höjda räntorna. Vi måste också minnas vad vi jämför med: 2022 brottades samhället fortfarande med följderna efter pandemin, det gör det året är lite svajigt och man ska ta jämförelser med en viss försiktighet, säger Fredrik.

En notering är att antalet sålda bågar/synundersökning 2023 ökar från 1,45 till 1,55, och att glas ökar från 2,8 till 3,2.  

– Det här indikerar att multiköpen, dvs flera par vid samma tillfälle ökade under 2023, säger Fredrik.  

Roland Olsson, vd för Synoptik och Smarteyes delar den positiva analysen.

– Det är fint att se hur motståndskraftig optikbranschen faktiskt är säger han. Vi växer som bransch med över 5 procent under året, vilket i perspektivet att sällanköpshandeln totalt växte med väsentligt försiktigare 1,5 procent är verkligt starkt. Både glasögon och kontaktlinser växer fint, den första kategorin säkert hjälpt av att de olika abonnemangslösningarna gör att många kunder tillåter sig att byta glasögon oftare. Att solglasögon som enda kategori tappa i omsättning får väl skyllas på det sällsynt svaga sommarvädret. Annat blir det i år.