Ohållbart att göra glasögon till slit-och-släng

Synologen slänger in en brandfackla i branschen och uppmanar till återhållsamhet i marknadsföringen för att få kunder att byta glasögonbågar onödigt ofta. 

Idag behöver var fjärde person i Sverige glasögon. I olika kampanjer lockar glasögonkedjor sina kunder med erbjudanden om flera glasögon i samband med köp. Att uppmana till den typen av överkonsumtion är inte hållbart, menar Synologen.

– Det blir ett resursslöseri. Glasögon borde inte ses som en slit- och slängprodukt. Det är bättre att satsa på glasögon med hög kvalitet som går att använda under en längre tid, säger Johan Grönvall, optiker och ordförande för Synologen. Bra glasögon håller i flera år. Skälet för att byta dem bör vara att synen har förändrats, att glasögonglaset har slitits på ett sätt som stör synfältet eller att man behöver ett kompletterande par för ett specifikt ändamål, som sport eller arbete.

– Det är vanligt att man skaffar nya glasögon vartannat år, vilket är bra för synen. Men det går även bra att behålla sina gamla bågar och bara byta ut glasen. Självklart ska det vara glädjefyllt att köpa nya glasögon, som förutom en synlösning också är snyggt, men vi är kritiska till att sälja på kunderna mer än de behöver, säger Johan Grönvall.