Ny designchef lockas av funktion och mode
För drygt ett år sedan tillträdde Anna Mälstad jobbet som kreativ chef hos den svenska glasögondesignern OPO. När vårkollektionerna släpps inför 2020 möter hon för första gången publiken i sin nya roll.
Men Anna Mälstad är långt ifrån någon rookie inom glasögondesign. Efter sin utbildning till industridesigner i Köpenhamn har hon hunnit med att jobba för bland annat Scandinavian Eyewear, danska ProDesign och senast den svenska licensdesignern Frameworks.
På OPO ansvarar Anna dels för företagets licensvarumärken men också de egna varumärkena med KunoQvist i spetsen.
Att det blev just glasögon som Anna valde som inriktning på sin designbana förklarar hon så här:
– Glasögon är en intressant produkt eftersom de är en kombination av ett hjälpmedel som ska fungera på bästa sätt inom teknikens ramar samtidigt som de är en väldigt stark modeaccessoar. Det är en väldigt dynamisk relation mellan dessa två delar och när man väl kommit in processen är det omöjligt att sluta, produkten fortsätter att utvecklas hela tiden, säger hon.
När erbjudandet om att bli kreativt ansvarig på OPO kom för drygt ett och ett halvt år sedan kunde Anna inte säga nej.
– OPO är, både bildligt och bokstavligt, ett väldigt färgstarkt företag. Med sin design och stil vågar man ta plats i en konkurrens som till stor del är global. Vår styrka är att har vi en stark lokal förankring och har hela tiden nära till våra kunder.
Kunderna, alltså optikerna, spelar också en viktig roll i den process som ligger bakom varje ny design.
– Optikerna är ju vår direkta länk till konsumenterna, säger Anna. Feedback och input från butikerna är oerhört värdefullt som temperaturmätare på vad som fungerar och inte fungerar.
Att ta fram en ny kollektion för ett varumärke tar ungefär ett år och enligt OPO:s filosofi ska modellerna hålla länge, både i stil och funktion.
– Folk byter inte glasögon jätteofta, kanske vartannat, vart tredje år, kvinnor lite oftare än män. Det betyder att vi inte bara ska stirra oss blinda på kortlivade trender utan måste skapa design som lever under en längre tidsperiod, säger Anna. Det ska vara en slags hållbarhet genom modenycker.
Enligt Anna är den gällande trenden idag väldigt tillåtande och ger plats åt en mängd individuella varianter.
– Det enda som faktiskt inte känns ok just nu är glasögon som var moderna 2005, men snart kommer säkert även de grunda skivformarna med breda skalmar tillbaka igen. Allt går i cykler. Men för tillfället kan bågarna vara stora eller små, runda eller fyrkantiga och i en massa olika färger och material, det viktiga är att det uttrycker just det som du vill vara.