Mest hållbart för sjätte gången
Synsam utses till optikbranschens mest hållbara varumärke – för sjätte gången. Systembolaget toppar Sustainable Brand Index 2025 och utses därmed till Sveriges mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter.
Efter att ha nått sin högsta placering någonsin med en fjärdeplats 2024 tar Systembolaget i år steget upp till förstaplatsen i Sustainable Brand Index. Det innebär att Systembolaget nu är det varumärke som svenska folket anser vara allra mest hållbart. På andra plats återfinns Folkhälsomyndigheten, följt av Orklas varumärke Grumme.
Först längre ner på listan återfinns de fyra deltagande optikkedjorna.
Högst rankade av dessa är Synsam på 165:e plats. Det är sjätte året i rad som Synsam uppfattas som det mest hållbara optikvarumärket i Sverige. Tätt efter kommer Synoptik på 185 plats, Specsavers på plats 214 och Smarteyes återfinns på 373 plats.

– Att återigen utses till branschens mest hållbara varumärke är ett bevis på att vårt arbete gör skillnad och uppskattas av kunderna. Vi tar vårt ansvar genom initiativ som secondhandglasögon, vår glasögonproduktion på Frösön och kostnadsfria aktivitetsglasögon för barn. Hållbarhet är en ständigt pågående process, och vi är stolta över att våra medarbetares engagemang uppmärksammas, säger Krister Duwe, sverigechef och vice vd för Synsam Group.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2025 års studie har ett riksrepresentativt urval om 25 000 respondenter i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2024 – februari 2025. Totalt bedömdes 434 varumärken i Sverige. Respondenterna kommer från Norstats panel.