Ledare: När fantasin sätter gränser
En stimulerande del av vårt jobb är att få hjälpa till att reda ut hur saker verkligen förhåller sig. Ofta handlar det om att bena ut vad myndigheterna faktiskt menar och varför. Inte sällan blir man besviken – de är verkligen så stelbenta och fantasilösa som man befarar. Men ibland hittar man juvelen bland gråstenarna och får raka svar. Nu har Patrik, efter kontakt med en sån juvel, rett ut ett envist missförstånd om Transportstyrelsen. Förhoppningsvis är den här frågan ur världen en gång för alla.
Transportstyrelsen är ju annars vårt kanske klarast lysande exempel på fantasilös och stelbent myndighet (i hård konkurrens med Socialstyrelsen). Som bekant driver vi frågan om att alla +45-åringar med körkort ska kolla synen vart tionde år. Det kan verka logiskt – vi har trots allt en lag som stipulerar att synskärpan ska vara bättre än 0,5 när du sitter bakom ratten. Vi kollar det bara på 16-åringar men såvitt känt slutar inte den lagen gälla när testet väl är gjort och synen förändras som bekant genom livet. För ett år sedan kom en studie som visar svart på vitt att de med sämre synskärpa är sämre förare. Alldeles oavsett lag kan det ju alltså verka klokt att kolla synen med jämna mellanrum. Faktum är att 90 procent av svenskarna tycker så. De flesta av våra politiker tycker så. Massivs av organisationer tycker så. De enda jag stött på som inte vill förtydliga regelverket faktiskt Transportstyrelsen, men jag har aldrig fått ett riktigt svar på varför.
Men så var det den där juvelen bland gråstenarna. I vintras fick vi en tjänsteman att förklara att Transportstyrelsen anser det här handlar om lagändring. Det är riksdagen som beslutar lagar, alltså är det där förändringen måste komma. Eftersom riksdagens trafikutskott har i flera år uppmanat Transportstyrelsen att lösa problemet, har vi ett klassisk moment 22.
Den här nya infon från myndigheten är ju en gamechanger och i början av mars vi såg till att trafikutskottet fick skriftlig info om det här, kort innan de skulle lägga fram förslaget för kommande år. Nu borde det väl ändå hända nåt? Okej, det betyder att (s) behöver knäppa sin minister på näsan med ett tillkännagivande, men man vill ju hoppas att trafiksäkerheten står över partipolitiken.
Ack vad vi bedrog oss. I debatten den 18/3 kunde vi höra hur Teres Lindberg (s) förklarar att hon hoppas att ”Transportstyrelsen tar tag i den viktiga frågan om synkontroller” och att partiet därför inte röstade för synkontroller. En lätt häpen Magnus Jacobsson (kd), som tillsammans med (c), (l) och (sd) var för kontrollerna undrade om Teres läst och förstått informationen, en fråga som tyvärr inte fick något svar.
Fantasilöshet kan man sannerligen inte anklaga politikerna för när det kommer till att skydda sin minister. Synskärpan verkar det vara lite sämre ställt med.
Fredrik Thunell
vd, Optikbranschen