Ledare: Med höjd blick mot framtiden
Alla med körkort vet att en nyckel för att köra bra är att höja blicken och inte fastna med blicken omedelbart framför motorhuven. Det här resonemanget gäller det mesta i livet: bra koll på vad som väntar borgar för bättre och mer genomtänkta beslut.
Ett av optikbranschens uppdrag är att sammanställa branschinformation som hjälper medlemmarna att fatta beslut. Det kan vara olika former av försäljningsstatistik men också annat. I vintras bad vi t ex Lumells om hjälp att få bättre förståelse för optikernas karriärval.
Men det gäller också att höja blicken ytterligare, och fånga skeenden och trender i samhället som påverkar oss på olika sätt. Därför har Optikbranschen inlett ett samarbete med Kairos Future. Med start i det här numret kommer de bidra med insikter som förhoppningsvis gör oss alla lite klokare och som ger oss en bättre helhetsbild.
Den första krönikan handlar om den svenska befolkningspyramiden. Allt färre ska ta hand om allt fler som blir allt äldre. Det här kommer innebära enorma utmaningar för samhället, inte minst inom sjukvården. Vi har alla vetat om den här utvecklingen ett tag, men att se det svart på vitt såhär är inte rakt igenom trevlig läsning, även om författaren betonar möjligheterna för vår bransch.
Kunskap hjälper oss att ta höjd för hur vi ska tackla framtidens utmaningar. Ju mer information vi har, desto bättre beslut kan vi fatta utifrån den verklighet som gäller. För att fortsätta på liknelsen att köra bil: när du höjer blicken noterar du hinder längre fram i god tid. Med en god karta kan du då välja att följa strömmen, alternativt hitta en annan väg som leder till samma mål men på ett lite annat sätt. Eller så inser vi att alla verkar åka åt samma håll. Kanske ser du vägar som ingen annan noterat, och som ger kan leda dig till en alldeles unik position? Hur man tolkar det man ser är såklart individuellt: där den ene ser ett hot kanske den andra ser en möjlighet.
Det här numret innehåller flera inspirerande och tänkvärda artiklar som beskriver olika aktörers val och positioneringar inför den framtid som de ser. Dessutom ett antal artiklar som förhoppningsvis bidrar till din bild av framtiden. Hur du tolkar den, och vilken väg du väljer är såklart upp till dig, vi ska försöka ge dig en bra karta.
Fredrik Thunell
vd, Optikbranschen