Kristina svarar
Frågeställning: Det finns scenarion där kunden har fått en försämrad syn på grund av flera åkommor. Exempelvis av katarakt och torr AMD. Vid synundersökningen har man beslutat att remittera kunden för kataraktbedömning. Tidsförloppet tills kunden sedan har fått träffa ögonläkaren har varit mycket långt och kunden hade under tiden denne stod i vårdkö utvecklat våt AMD i ena ögat. En kataraktoperation skulle således inte ge någon nämnvärd synförbättring i det drabbade ögat. Hur kan man undvika att kunden riskerar att drabbas av att något liknande det här händer?
Svar: Tyvärr så är det inte ovanligt att vårdköerna är långa inom flera regioner. Människor lever längre och kan utveckla flera sjukdomar under samma period. Verksamheten behöver säkerställa att rutiner finns på plats för att undvika att den här typen av vårdskada inträffar. Tidigare har optikerns roll kanske mer varit som en punktinsats. Idag behöver vi planera vår verksamhet mer på det viset att vi löpande följer kunden och förstå vikten av att sätta rutiner för uppföljning. En del av det är rutiner när det kommer till remissbevakning. Ha en rutin färdig att gå efter, för att utreda om den man remitterat blir omhändertagen av vården inom rimlig tid. Det är är dock inte en process som vi styr över, men är dessvärre kopplat till risker för kunden. Belastningen på vården har succesivt ökat och rimliga väntetider är inte möjligt i vissa delar av landet. När det blir den här typen av utdragna väntetider och man är medveten om att det finns flera diagnoser att ha i beaktning, då är det särskilt viktigt att förstå risken och därefter anpassa tiden för återkallningen av kunden till verksamheten. Det är även klokt att informera kunden om vad denne kan tänka på i det här läget och hur kunden ska handla eller vem kunden bör vända sig till framgent om det skulle förändras.
Kristina Stenberg
kristina@optikbranschen.se