Kristina svarar
Behöver man utfärda en delegering för att en assistent ska få göra en tryckmätning?
Svar: Delegering krävs om uppgiften i sig kräver en formell kompetens. Med delegering menas att någon som tillhör hälso- och sjukvårdspersonal och som har formell kompetens för en medicinsk arbetsuppgift överlåter denna till en annan person som saknar formell kompetens för uppgiften. Med formell kompetens i det här sammanhanget menas legitimation för yrket. Den som utför arbetsuppgiften under delegation ska ha reell kompetens för att göra det. Han/hon är också ansvarig för hur denne utför sin arbetsuppgift. Det är upp till den som har formell kompetens att avgöra om reell kompetens finns hos uppgiftsmottagaren. De flesta arbetsuppgifter kräver ingen formell kompetens men man behöver ändå ha en reell kompetens för att utföra dem. Då krävs inte heller någon delegering. Det hamnar under arbetsfördelningen och är verksamhetschefens jobb att fatta beslut kring. Hon/han avgör i dessa fall om reell kompetens finns hos den som åläggs utföra en arbetsuppgift. Verksamhetschefen ansvarar för att säkerställa att det alltid är rätt kompetens som utför uppgiften.
En tryckmätning kräver ingen formell kompetens för att få utföra, och således är inte en delegering ett måste. Likväl behövs viss kunskap. Man behöver lära sig hantera maskinen och utföra en tryckmätning, instruera kunden hur denne ska sitta och vad som kommer att hända. Här är det vanligen så att man utbildar personalen som ska utföra tryckmätningen, kontrollerar därefter att de har kompetens för uppgiften. Vill verksamheten utfärda en delegering för tryckmätning är det inget i lagutrymmet som hindrar det. Mätningen av trycket i maskinen är en del och där behövs en kunskap. Men sedan att tolka resultatet av tryckmätningen det kräver en annan kompetens och är i sig en annan arbetsuppgift. Den här typen av arbetsfördelning är en del av patientsäkerhetsarbetet. Man analyserar riskerna i de olika arbetsmomenten, ser till vilken personal man har, i vilken ordning man gör de olika momenten. Utbildar personal, eller anpassar arbetsuppgiften för att motsvara den kunskapen som personen har. Här ansvarar verksamheten för att ha koll på vilka kompetenser som behövs för vilka arbetsuppgifter. Enligt 2a § i hälso- och sjukvårdslagen har varje vårdgivare inom såväl den offentliga som den enskilda hälso- och sjukvården att svara för att den egna vårdverksamheten bedrivs så att den uppfyller kraven på en god vård. Det är bra att ha i minnet att det är inom den ramen vi arbetar när man arbetsfördelar eller om verksamheten väljer att sätta en delegering för att en person ska få utföra en arbetsuppgift, som i det här fallet en tryckmätning.
Kristina Stenberg
kristina@optikbranschen.se