Japanskt hantverk i nytt glasögonmärke

Det nya japanska glasögonmärket Minamoto introducerades i Europa på Silmo och lanseras nu på den skandinaviska marknaden. Minamoto betyder ursprung på japanska och det är i den ursprungliga japanska glasögontillverkningen som varumärket hittar sin inspiration. 

Företagets huvudkontor och fabrik ligger i Sabae, en stad i distriktet Fukui. Staden är födelseplatsen för den japanska glasögonindustrin och hela regionen är känd för sin historia av hantverk, bland annat tillverkning av det berömda japanska washipappret och smidda knivar.

Idéerna till modellernas design är hämtade från grundarens privata kollektion av historiska glasögon. Enkla glasögon utan för mycket krångel. Den japanska minimalistiska Zen-filosofin slår också igenom i designen.

– Minamoto vill förmedla den typiska japanska idén om ai-chaku, kärlek och tillgivenheten för saker man använder länge och bär med dig hela sitt liv. Produkter ska behålla sitt värde och till och med blir vackrare med tiden, säger Lisette Veidhus, marknadschef på Charmant som distribuerar märket i Europa.

Minamotos bågar gjorda i nära 100 procent ren japansk titan. Material nära kopplat till företagets historia, de var ett av de första företagen i världen som använde titan för produktion av glasögon på 1980-talet. 

Varje Minamoto-båge levereras med ett etui av handgjorda washipapper, tillverkade av ett litet familjeföretag i Fukui där washipapper har gjorts för hand under de senaste 1 500 åren. Det speciella mönstret på det organiska Washi-papperet är känt som ”Sumi-Nagashi“ och skapas med japanskt bläck med hjälp av en kalligrafiborste. Mönstret är individuellt utformat och är, precis som varje par Minamoto-glasögon ett original. 

MICKE JARESAND