Interaktiv utställning av synhjälpmedel

Över en miljon människor i Sverige uppger, enligt en undersökning av Statiska Centralbyrån, SCB, att de har så allvarliga problem med synen att det innebär en funktionsnedsättning. Många upplever sig som blinda, men har enligt regelverket inte tillräckligt dålig syn för att vara berättigade till synhjälpmedel. 

Iris hjälpmedel är ett synhjälpsföretaget som sedan 50 år hjälpt många till en bättre synvardag. 

– Många som söker sig till oss är förtvivlade över att de lämnats utan hjälp, säger företagets vd, Åsa Lodin. Vår e-handel vittnar om ett ständigt ökande behov av synhjälpmedel. Nu öppnar vi därför vårt första showroom som är helt inriktat på synhjälpmedel.

Showroomet på Östgötagatan 83 i Stockholm är en unik upplevelse för kunderna eftersom det har byggts som en verklighetstrogen miljö med vardagsrum, kontor och kök. Detta ger bästa möjlighet att testa produkterna, samtidigt som specialistkompetent personal finns tillgängliga för att presentera produkter och tjänster. 

– Målsättningen är en personligare och mer interaktiv köpupplevelse som komplement till vår webbshop. Det ska få våra kunder att fatta bättre köpbeslut och ge möjlighet att prova ut rätt sortiment, fortsätter Åsa Lodin.

Mer om Iris Hjälpmedels showroom kommer i nästa nummer av Optik Print.