Fysisk handel fortfarande viktig

Trots pandemirestriktioner med nedgång i den fysiska handeln satsar de ledande kedjorna på fler och större butiker. I december öppnade Synsam sin stora flaggskeppsbutik vid Hötorget i Stockholm. Bara ett stenkast därifrån, i Sergelgången, slog Synoptik upp dörrarna till sin senaste butik. Samtidigt expanderar Specsavers i Umeå genom att flytta en av sina butiker till större lokaler.

De senaste två åren har den fysiska handeln satts på prov och centrala lägen och köpcentrum har haft extra svårt att få kunder. Men Synoptik ser fortsatt den fysiska butiken som överlägsen för att bygga relation med sina kunder och hjälpa dem med deras ögonhälsa. Den nya butiken i Stockholm blir kedjans 145:e butik.

– Mötet med kunden är navet i vårt erbjudande. Vi kommer fortsätta att expandera med fysiska butiker samtidigt som våra digitala försäljningskanaler blir allt viktigare för oss och kunderna – satsningen på omni gör oss starka, säger Roland Olsson, vd på Synoptik. Vi erbjuder kvalitetsoptik till bra priser där servicen till kunden står i fokus. Att hjälpa våra kunder öga mot öga är en trygghet som vi vet är viktig och därför fortsätter vi att expandera med fler fysiska butiker. Det känns därför fantastiskt roligt att vi nu öppnar en ny butik i Stockholm, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Butiken ligger på ett attraktivt premiumläge i centrala Stockholm med en god genomströmning av människor.

– Det ska bli fantastiskt roligt att vara med och öppna vår nya butik på detta fina läge. Butiken är välkomnande och har stort fokus på ögonhälsa och olika abonnemangslösningar. Dessutom har vi satsat på ett utökat sortiment inom bland annat sport, säger Camilla Persson, butikschef Synoptik Sergelgången i Stockholm.

Liknande tongångar hörs från Synsam som skapat en ”destination för glasögonmode och ögonhälsa” vid Hötorget i Stockholm.

– Synsams tillväxtstrategi bygger på tillgänglighet; både i fysiska butiker och online. Vi fokuserar på omnikanalerbjudanden, där våra produkter och tjänster erbjuds via en rad olika kanaler, digitala såväl som fysiska, säger Krister Duwe, landschef för Synsam Sverige.

Själva butiken inryms på första planet och har ett sortiment på 5 000 glasögonbågar. På övre planet återfinns ett ögonhälsocentra med flertalet synundersökningsrum. Här erbjuds även så kallad ”optiker på distans”. Det innebär att optikern genomför synundersökningen digitalt med hjälp av modern teknik. Kunden medverkar från ett synundersökningsrum i en annan Synsambutik ute i landet. Tjänsten har skapats för att hjälpa kunder i alla delar av landet när butiker gång till annan behöver avlastning.

Till butiken har totalt 30 medarbetare rekryterats; 25 säljare och fem optiker. Synsam har nu 229 butiker i Sverige. I koncernen finns totalt 500 butiker.

Längre norrut i landet satsar Specsavers på en flytt och utökning av en av sina två butiker i Umeå.

Maria Rosendahl och Anna-Lena Frisk har båda 30 års erfarenhet i optikbranschen. Tillsammans äger de butiken i Umeå sedan 2016 och nu expanderar de verksamheten i samband med att butiken byter lokaler.

­– Vi får större butiksyta och kan därmed göra fler synundersökningar, vi har gjort nyanställningar och fler är på gång, vi tror på framtiden, säger Maria Rosendahl.

Flyttlasset går inte så långt, man är kvar i samma galleria, med perfekt läge bredvid IKEA. Men ytan blir desto större, och dessutom med optikkedjans nya inredningskoncept som går i nordiskt ljus och mer anpassat efter såväl kundernas upplevelse som de anställdas behov av god arbetsmiljö.

Under pandemins svåraste fas höll sig många äldre kunder hemma, men nu är det full fart igen. Det kommande året kommer butiken att behöva rekrytera fler och nu senast har man anställt butikschefen Johanna Vallin, med erfarenhet av modebranschen.

MICKE JARESAND