Första lagerglasen i friformsteknik
Från de optiska ingenjörerna på Zeiss kommer nu ett helt nytt lagerglas, baserat på friformsteknik. Resultatet? Flackare glas och klarare seende ända ut i glasens perifera delar – och detta till ett attraktivt pris.
Text Olle Bergman
Glasögonbranschen bryter hela tiden ny mark när det gäller optisk know-how och industriell teknik. Detta gäller inte minst så kallad friformsteknik som lett utvecklingen av progressiva glas sedan 1980-talet. Denna vår kommer ett intressant genombrott från Zeiss: för första gången presenteras nu ett lagerglas som bygger på friformsteknik – något som tidigare bara har förknippats med Rx-produktion och progressiva glas. Produkten har fått namnet ClearView – något som anspelar på att friformstekniken ger klarare seende över hela linsytan, från centrum till periferi.
Sfäriskt tillverkade lagerglas (SPH) har en optisk optimering i en enda punkt på glasen, radien eller glasets optiska centra. Asfäriskt tillverkade lagerglas (AS) har en optisk optimering i fem punkter i en meridian på glasen. Zeiss ClearView kan tack vare friformstekniken optimeras i mer än 700 punkter på glasen, vilket ger tre gånger större klara synområden jämfört med vanliga lagerglas.
– Konceptet ger flera fördelar, säger Thomas Andersson Wikman, Product Manager Nordics på Carl Zeiss Vision AB. Viktigast är bättre optisk prestanda, jämfört med traditionellt tillverkade lagerglas av sfärisk (SPH) eller asfärisk (AS) typ. Glasen kan göras både tunnare och flackare än vanliga lagerglas. Dessutom är det klara synområdet i glaset upp till tre gånger större.
Thomas Andersson Wikman ser lanseringen av ClearView som en möjlighet för optikerna att differentiera sig på sin lokala marknad. Intresset har varit stort under den tidiga lanseringen
– Zeiss ClearView riktar sig till alla bärare av enstyrkeglas, som på ett enkelt och oerhört prisvärt sätt får en mycket bättre glaslösning, både optiskt och estetiskt, säger Thomas Andersson Wikman. Att vi sedan kan leverera ClearView i stort styrkeomfång gör inte saken sämre. Av användarna har vi än så länge bara fått positiva reaktioner. Det gäller inte bara den optiska prestandan – de uppskattar även hur tunna och flacka glasen är.
I vanlig ordning är Zeiss’ personal ute hos butikerna i Sverige och informerar om sin nya produkt. Men Pernilla Isenstråle, Digital Marketing Specialist, vill också understryka man satsar på digital marknadsföring – en stor hjälp för de butiker som erbjuder glas från Zeiss.
– Med hjälp av material som är lätt att ta till sig, till exempel korta filmer på sociala medier, vill vi även öka kunskapen hos konsumenterna om funktionerna i våra olika glas, och på så sätt göra det lättare för optikerna att sälja glasen vid själva kundmötet. Vår annonsering på sociala medier, i nyhetsportaler och på Google gör vi alltid med våra kunder i fokus, säger Pernilla Isenstråle. Annonserna leder konsumenterna till vår webbplats, där varje sida har en snabblänk direkt till ”Hitta din närmaste Zeiss-optiker”. I tillägg till detta förser vi även våra kunder med färdigt material till deras egna hemsidor, nyhetsbrev, sociala medier och Google företagsprofiler, och hjälper även till att lägga upp det direkt på deras kanaler.