En ikon fyller 20 år
Ingen i optikbranschen har undgått Silhouettes flaggskepp Titan Minimal Art. Med sin tidlösa elegans och lätthet har de skapat en unik position i segmentet för premiumbågar. Tiden går fort och det är nästan svårt att tro att modellen fyller 20 år i år. Optik firar med en intervju med Silhouettes ägare och vd, Arnold Schmied.
Text Anja Strejcek
Vilka är, enligt dig, de största milstolparna i Silhouettes historia?
– Den första stora milstolpen var steget att bli en allroundtillverkare av glasögon i alla typer material. Mina föräldrar började producera glasögon gjord av acetat medan ett annat företag var ansvarigt för tillverkningen av våra metallglasögon. Att växla till att tillverka alla glasögon själva var en stor utmaning.
– Den andra milstolpen var att starta vårt eget distributionsföretag för de viktigaste länderna. Detta steg förändrade vår organisation helt och förde oss ännu närmare våra kunder.
– Den tredje milstolpen, och hittills det mest framgångsrika, var utvecklingen och lanseringen av Titan Minimal Art, trots att vi helt underskattade det först. Ingen kunde drömma att denna typ av glasögon skulle bli ett så stort genombrott för oss.
Vad betyder Titan Minimal Arts tjugoårsdag för företaget?
– Ett jubileum är en stund att stanna upp och reflektera, och till och med ta en titt på det förflutna. Men Silhouette är inte ett ”retroföretag”. Sedan företaget grundades har målet varit att arbeta med framtiden. Innovation är vårt fokus. Därför ser jag årsdagen som en uppmuntran att ta de saker som gjort oss så speciella tidigare och göra dem ännu mer intressanta och attraktiva för våra kunder.

Hur tror du Silhouette kommer utvecklas under de närmaste tjugo åren?
– Det finns stora möjligheter framför oss. Trots alla våra tidigare framgångar finns det fortfarande miljoner glasögonbärare som ännu inte har haft chansen att njuta av ett par Silhouette-glasögon. Dessutom måste vi stärka symbiosen mellan Silhouettes glasögon och Silhouettes linser. Sedan utvecklas onlinemarknaden i en mycket snabb takt vilket innebär utmaningar för oss och våra distributionspartners.
Silhouette står för tradition såväl som innovation. Vad är den hemliga formeln för att kombinera de två?
– Innovation kommer alltid först men bygger mycket på kunskapen om det förflutna. Det finns ingen hemlig formel, men det finns en mycket speciell ”Silhouetteanda” om att åstadkomma unik kvalitet på alla områden och nivåer, för det är vad våra kunder förväntar sig av våra premiumprodukter.
Vad skulle ha varit ditt drömjobb om din familj inte hade grundat Silhouette?
– Ett drömjobb? Jag har haft turen att kunna leva ut mitt drömjobb här på Silhouette. Jag har haft möjlighet att arbeta för företaget sedan jag var väldigt ung, och gradvis fått allt mer ansvar. Varje par av glasögon är som ett smycke, som min far alltid sa. Tillsammans med optikerna kan vi föra ut våra ”optiska smycken” kunderna. Ur min synvinkel är det ett drömjobb.
Hur många par glasögon äger du?
– Många olika för alla sorters situationer. Till vardags föredrar jag mina progressiva linser, men jag tycker också om mina enstyrkeglas när jag spelar piano eller läser i sängen. Solglasögon med styrka är ett absolut måste när jag kör bil. Och självklart har jag även optiska sportsglasögon för cykling eller skidåkning. Det betyder mycket att kunna se bekvämt hela tiden och veta att ögonen är optimalt skyddade.
Av alla glasögon i Silhouettes portfölj, vilken modell är din personliga favorit?
– Jag bär antingen Titan Minimal Art Must eller Icon i olika färger och linsformer. Jag bär alltid glasögon, men det känns precis som att jag inte har dem på. Självklart provar jag alltid våra nya modeller. Men det finns verkligen ingenting som känslan av att ha på sig ett par Titan Minimal Art.
Vad betyder det för dig att arbeta i ett familjeföretag med flera generationer?
– Det är definitivt något som är väldigt speciellt. För några år sedan etablerade vi en relation med Witten/Herdecke Business School, det enda universitetet i den tysktalande världen som specialiserat sig på familjeföretag. Mina två syskon, Birgitte Reepmarker och Rupert Schmied, som också är delägare har varit mycket involverade i det. Vi både ger och får värdefull erfarenhet av det samarbetet. Mina syskon och jag är mycket angelägna att alla familjemedlemmar är så inblandade som möjligt, genom konferenser och olika aktiviteter. Om någon från nästa generation vill vara aktiv och bidra, kommer han eller hon att ha möjlighet att göra det. Som syskon ser vi många goda skäl till att fortsätta att expandera Silhouette som ett familjeföretag.
Vilka värden skulle du vilja vidarebefordra till nästa generation?
– Först och främst entreprenörsandan att våga göra något nytt. Utan den andan är det omöjligt att vara innovativ. Men utan ekonomisk sunt förnuft kommer du inte att lyckas, och den insikten ser jag tydligt finns i den nya generationen.
Kan du komma ihåg en tid i din ungdom när du gjorde uppror och bar glasögon gjorts av ett annat företag?
– Jag var aldrig en revolutionär. Jag behövde aldrig vara. Jag hade turen att få göra så många saker som jag förmodligen aldrig skulle ha tillåtit mina egna barn att göra. Jag saknade aldrig frihet. Oavsett om det var resa eller på jobbet, fick jag chansen att prova många nya saker. Jag är tacksam för att mina föräldrar hade så mycket förtroende för mig.
Kan du berätta om ursprunget till Titan Minimal Art, som har blivit berömd över hela världen?
– Under en slags ”Sturm und Drang-period” (ung. ”hela havet stormar”) på företaget på 90-talet designade en av vår designers, Gerhard Fuchs, en mycket futuristisk kollektion under titeln Minimal Art. Dessa modeller liknar dagens Titan Minimal Art förutom att de var gjorda av stål. Vi registrerade många olika patent för bågarna och våra trendigaste optikerkunder tyckte om vad de såg. Högkvalitativ stål hade dock begränsningar i bland annat flexibilitet och hade även många andra brister, så vi fick slutligen ta bort den första Minimal Art-modellen från marknaden. Några år senare kom våra tekniker på något som var helt nytt på den tiden; flexibel betatitan. Detta banade vägen, ur en teknisk synpunkt, för succén med den nya Titan Minimal Art-bågen.

Vilka minnen har du av genombrottet av Titan Minimal Art i 1999?
– Jag minns att vår far var emot modellen i början. Det är förståeligt, med tanke på att många optiker hade svårt att acceptera den här designen. Men vi kom överens om att göra en liten testköring. Det visade sig snart att våra kunder älskade bågen. Ingen annan modell vi har tillverkat har kommit i närheten av den uppmärksamhet Titan Minimal Art har fått, inte bara bland optiker utan även hos konsumenter. Plötsligt fick vi tackbrev och e-post från hela världen. Det var mycket rörande. Kvinnor, män, ja kunder i alla åldrar hörde av sig – otroligt.
– Vad som fascinerade mig mest var formuleringen ”synvinkel utan begränsningar” som alla pratade om. Internationellt kända make-up artister uppmärksammade att vi med vår ramlösa Titan Minimal Art, hade skapat en ny typ av glasögon. Vi hade aldrig ens tänkt på några av dessa aspekter som vi blev uppmärksammade på.
Vilka utmaningar mötte du under introduktionen?
– Den största utmaningen var att övertyga optiker över hela världen, att presentera dessa unika glasögon för sina kunder.
Hur har uppfinningen av Titan Minimal Art påverkat företaget?
– På grund av sin enorma och varaktiga framgång fick vi möjlighet för första gången i vårt företags historia att effektivisera produktionen av en enda enskild modell. Detta möjliggjordes av den fortsatta efterfrågan på Titan Minimal Art. I den internationella optikbranschen finns knappast något annat par av glasögon som sålt så framgångsrikt under en så lång tid.
Hur har Titan Minimal Art fortsatt att utvecklas under de senaste 20 åren?
– Den minimalistiska designen av glasögonen har inte genomgått några dramatiska förändringar. I stället har vi fokuserat på detaljer, som alltid varit en av Silhouettes styrkor. Våra tekniker har under de här tjugo åren arbetat för att steg för steg förbättra den redan höga tekniska kvaliteten.
Vad önskar du för Titan Minimal Art på sin tjugoårsjubileum?
– Till att börja med önskar jag att Titan Minimal Art under de kommande åren går från att vara en ”ny ikon” till att bli en ”etablerad ikon”. Mottot för det nya är väldigt enkelt: ”Try it. Wear it. Love it.”
– Som jag sa tidigare finns det fortfarande många miljoner glasögonbärare som fortfarande inte vet vad de saknar.