Cityoptik – bästa butiken av alla
Cityoptik i Stockholm har vunnit flera utmärkelser inom optikbranschen under åren de varit verksamma. Nu har de också visat sin styrka jämfört med andra butiker i andra branscher. Vid den stora handelsgalan Retail Awards utsågs de till Årets butik 2020.
– Vi blev helt chockade, men ett stort glädjerus, säger Åsa Wikström, delägare.
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Vinnarna i respektive kategori utses av namnkunniga jurygrupper. Årets butik ska vara en fristående retailer som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept.
Enligt juryn får City Optik priset för att de lyckats bevara en unik och lönsam position, att de jobbar lyhört mot kunderna och med hjärtat hjälper sina kunder att navigera rätt i glasögondjungeln.
Juryns motivering lyder:
”I hård konkurrens har City Optik bevarat sin unika och lönsamma position. Med ett lyhört kundbemötande delar medarbetarna med sig av både hjärta och kunskap. Det stora hjärtat återfinns också i CSR-arbetet. Med finess har City Optik lyckats skapa en trendig destination.”
– Vi värdesätter ärlighet i allt vi gör. Det vi säger att vi kan, det kan vi väldigt bra. Men vi har heller inga problem att rekommendera andra om de kan göra någonting bättre än oss. Vi har alltid kundens bästa för ögonen, säger Åsa Wikström till tidningen Market.
Utmärkelsen Årets Butik innebär inte att man är nöjd och tänker slå sig till ro på dagens nivå. Det går alltid att bli bättre.
– Framåt ska vi vässa kundupplevelsen i provrummet, inte bara utveckla teknik utan titta på hela upplevelsen så att kunderna känner sig bekväma i en annars ganska medicinsk miljö. Sedan ska webbshoppen få lite kärlek. Så det finns alltid saker att slipa på, säger Åsa Wikström.
Det var inte bara Cityoptik som visade att optikbranschen har framgångsrika företag inom handelssektorn. Även Synsam var finalist i tre kategorier, det blev ingen vinst men nomineringen i sig är ett kvitto på att man ligger i framkant.
Kategorierna som Synsam utmärkte sig inom var Årets butikskedja, Årets butikssäljare och den nyinstiftade kategorin Årets marknadsförare som premierar innovativ reklam med hög effekt.
– Vi har en innovativ och stark strategi som sattes för några år sedan och som sedan dess har exekverats i alla delar. Allt från omgörning av butik, färg, sortiment, kommunikation med mera. Från 450 enskilda beslut till en tydlig och stark nordisk kedja. Vi har extremt höga ambitioner framöver och vi vill bidra till ännu mer hållbara lösningar för vår miljö och samhälle. Abonnemanget där gamla bågar återvinns och blir till nya är ett sådant initiativ, bågar gjorda av återvunnen havsplast ett annat och gratis aktivitetsglasögon till barn med synfel ett tredje, säger Synsam Groups marknadsdirektör Michael Grimborg.