Branschens trender ger nya affärsmöjligheter
Silmo Paris 2024 etablerade sig återigen som ett av de internationella nyckelevenemangen inom optikbranschen mellan 20-23 september. Mässan bjöd på en rik blandning av ny teknik, starka modetrender och ikoniska designklassiker som presenterades av mer än 900 företag från drygt 40 olika länder. Mer än 70 procent av mässans besökare beräknas ha lagt beställningar på olika produkter, och även knutit kontakter inför framtida samarbeten.
Text och foto Katarina Ek



Under utställningens fyra dagar närvarade totalt 32 125 besökare, vilket är en ökning med drygt två procent jämfört med 2023. Utställarna var uppdelade på två olika mässhallar över totalt 75 000 kvadratmeter, och i kombination med mässans generösa öppettider så var upplägget mycket lyckat och köbildning sällsynt. Mässhallarna var belägna i Paris Nord Villepinte, ett stort kongresscenter som ligger nära flygplatsen Charles De Gaulle och har sin egen tunnelbanestation.
Besökarna på Silmo Paris representeras av en lika bred blandning som utställarna. Beslutsfattande tungviktare med ansvar för enorma budgetar rör sig i lokalerna tillsammans med optiker och assistenter som bjudits på resan av sina arbetsgivare som en form av personalutveckling. En av veteranerna på plats var säljaren Daniel Storhannus som befann sig i Orgreens monter, där OPTIK fick hänga på Jacobssons optik som hade bokat en tid med Daniel för att köpa in bågar. Efter att ha klurat en stund räknade han ut att detta var hans artonde besök på Silmo Paris.
Läs vidare hela artikeln i tidningen!