Årets hållbarhetssatsnning – Synsam finalist i Retail Awards
Hemflytt av glasögonproduktionen från Asien till Östersund. Öppning av nya hållbarhetskedjan ”Synsam Recycling Outlet”. Kostnadsfria aktivitetsglasögon till 30 000 barn. Tre av flera hållbarhetsinitiativ som ingår i Synsams hållbarhetsagenda. För detta är Synsam finalister i Årets Hållbarhetssatsning i Retail Awards 2021.
Retail Awards syftar till att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i svensk detaljhandel. I årets upplaga koras vinnare i nio kategorier av branschkunniga jurygrupper. Synsam är i final i kategorin ”Årets Hållbarhetssatsning”.

– Finalplatsen är ett kvitto på att alla Synsams ansträngningar för ständiga förbättringar uppskattas. Vi tar ansvar och erbjuder hållbara och attraktiva val för våra kunder. Det finns givetvis massor kvar att göra, men vi har ett mål: Vi vill adressera utmaningarna och göra vårt allra bästa. Och att då uppmärksammas av Retail Awards ger oss ännu mer energi att ta fler steg i rätt riktning för oss, våra kunder och klimatet, säger Jenny Fridh, kommunikations- och hållbarhetschef för Synsam Group.
Som ett led i Synsam Groups hållbarhetsagenda har beslut tagits att flytta hem glasögonproduktionen från Asien till Östersund.
– Flytten är ett viktigt nästa steg i vår strävan att bidra till ett minskat klimatavtryck i form av kortare transporter, fokus på cirkulära, återvunna och närproducerade material samt en effektivare logistik som minskar överproduktion.
Tävlingen arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market och vinnarna utses den 20 oktober.