Alla ska se fyller fem år
För fem år sedan lanserade Synsam det sociala initiativet ”Alla Ska Se”. Visionen är att inget barn ska hindras från lek och rörelse på grund av synfel. Sedan 2019 har 62 643 barn runt om i Norden fått kostnadsfria aktivitetsglasögon, anpassade efter deras individuella behov.
Synsams initiativ har inte bara förbättrat barns ögonhälsa, utan också främjat lika möjligheter för alla barn att delta i fysiska aktiviteter, oavsett synfel. Idag drabbas allt fler barn och unga av försämrad syn, vilket gör behovet av glasögon alltmer påtagligt. De flesta barn äger bara ett par glasögon som används både i skolan, på fritiden och vid sportaktiviteter. Detta leder ofta till att barn får höra ”var rädd om glasögonen”, vilket kan begränsa deras möjlighet att delta fullt ut i lek och rörelse.
För att motverka detta utanförskap och uppmuntra till mer fysisk aktivitet, startade Synsam ”Alla Ska Se” i samarbete med Generation Pep och Essilor. Initiativet syftar till att ge alla barn samma förutsättningar för en aktiv och hälsosam vardag.
– ”Alla Ska Se” är ett betydelsefullt initiativ för barn med synfel. Glasögon ska aldrig vara en klassfråga, och det är hjärtevärmande att höra om hur aktivitetsglasögonen verkligen gör skillnad i barns liv. Jag är otroligt stolt över våra medarbetare som dagligen hjälper barn att se bättre och leka fritt, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.
Carolina Klüft från Generation Pep hyllar barns rätt till rörelse
– Synsams engagemang är ett fantastiskt exempel på hur företag kan bidra till verklig förändring för barns och ungas hälsa. Vi på Generation Pep är oerhört tacksamma för det arbete som görs för att fler barn ska kunna välja lek och rörelse, oavsett synfel. Att fira fem år av detta initiativ är en fin och viktig milstolpe, säger Carolina Klüft, verksamhetschef för Generation Pep.