AI formar optikers framtida arbetsliv
Få har missat den senaste tidens uppståndelse kring artificiell intelligens (AI), som tog fart på riktigt efter lanseringen av chattbotten ChatGPT. Denna chattbott fick allmänheten att lära sig om generativ AI, verktyg som bland annat kan användas för att generera text och svara på frågor utifrån enorma mängder skrivet material.
AI är dock mycket mer än bara chattbottar, och innefattar många olika teknologier som har förmågan att snabbt bearbeta och hitta komplexa mönster i stora mängder data. Ett av den artificiella intelligensens tidiga framgångsområden är bildigenkänning, där AI anses ha kunnat klassificera bilder med bättre resultat än människor redan sedan 2015.
AI-teknologier används redan idag inom optikbranschen och teknologin kommer att influera branschens framtida utveckling. Svenskar i yrkesgruppen skriver under på detta, då en ny arbetslivsundersökning från Kairos Future visar att 42 procent av gruppen som optiker tillhör tror att AI om tio år förändrat deras arbete i grunden.
Inte konstigt då en studie från University of Cambridge visar att GPT-4 redan presterar likvärdigt med ögonläkare på expertnivå när det gäller att diagnostisera och rådgiva kring behandling av olika ögonproblem. Samtidigt kan AI-baserade bildigenkänningssystem som AEYE-DS med hög precision identifiera diabetesretinopati. Liknande AI-system utvecklas av forskare och startup-företag för att identifiera andra ögonsjukdomar och synfel.
Exempelvis utvecklar företaget Eyebot fysiska automater som utan mänsklig inblandning kan genomföra syntester och skriva ut recept på korrigerande glasögon. Andra startups utvecklar produkter för att genomföra ögonundersökningar med hjälp av bara en smartphone-kamera, och kombinerar detta med digitala plattformar som möjliggör kontakt med optiker helt på distans.
Utvecklingen mot fler AI-assisterade synundersökningar omprövar hur framtidens kundmöte inom branschen kan komma att se ut. När allt fler ögonundersökningar kan utföras digitalt kommer digitala ögonvårdsplattformar spela en allt större roll, och erbjuda kostnadseffektiva alternativ till traditionell ögonvård. Behovet för fysiska besök hos optiker kommer sannolikt att minska och alltmer ses som en premiumprodukt, där optikernas mänskliga expertis och sociala förmåga om möjligt blir ännu viktigare för kundupplevelsen. Samtidigt kommer personliga AI-assistenter kunna stärka optikerna i sin roll, genom att både underlätta administration och innebära kunskapsmässiga bollplank.
David Andréasson
Kairos Future i samarbete
med Optikbranschen