Personalpussel hjälper leverantörer

I över 20 år har Marie-Louise Borg lagt pussel. Ett pussel bra mycket svårare än den där tvåtusenbitarshistorian du gav upp på i julas. Hennes består nämligen av livs levande människor. allt går ut på att hitta rätt person för rätt position vid rätt tidpunkt – och det blir aldrig färdiglagt.

Marie-Louice Borg kan konsten att lägga pussel.

Som vd för Rekryteringsspecialisten har hon fyllt kompetensluckor åt företag verksamma inom Life Science-branschen – alltså läkemedel, medtech, labtech, biotech, med mera – och snart läggs ännu ett område till repertoaren: Optikbranschen.

Anledningen är att Rekryteringsspecialisten själva rekryterat en konsult med erfarenhet från optikvärlden.

– Vår nya konsult, Helene, öppnade den här dörren för oss. För även om vi jobbat inom Life Science sedan start, och steget till optikbranschen därmed inte är speciellt stort, är direkt erfarenhet från branscherna vi hjälper ett måste för oss. Våra konsulter är inte bara rekryterare, utan alla har lång operativ erfarenhet från branscherna, säger Marie-Louise Borg.

En inställning som hon ser som en av grunderna för Rekryteringsspecialistens arbetssätt.

– Kunskap och förståelse. Kunskapen om branschen gör att vi verkligen förstår företagen och vad de söker, men också kandidaterna som vi rekryterar.

Den andra grunden är långsiktighet i relationerna med dessa.

– Vi bryr oss verkligen om att matchningen blir den bästa, både för företaget och den vi rekryterar. När vi lyckats hitta en matchning som leder till anställning är inte vårt jobb färdigt. Vi ringer och följer upp. Upprätthåller relationerna.

– Det är många som blir förvånade, glatt överraskade, och påpekar hur härligt det är att känna att vi verkligen bryr oss.

Det personliga engagemanget är inte bara trevligt, utan kan även hjälpa i rekryteringsprocessen.

– Många gånger genom åren har kandidater sagt att de egentligen inte varit öppna för att byta jobb, men eftersom det är vi som ringer så lyssnar de. Utan det här kan man ju lika gärna vara en vanlig annonstjänst.

Själv har hon läst internationell ekonomi i Lund och kompletterat med studier i psykologi i olika former. Efter skolan började hon jobba med sälj inom läkemedel men gick snart över till marknadsavdelningen innan hon jobbade sig upp till försäljningschef. Och sa upp sig.

– Jag har nog alltid vetat att jag skulle bli egenföretagare. Det sitter i generna, säger hon och skrattar. Driva saker, bygga saker. Att det blev just inom det här området kommer från mitt stora intresse för människor.

Tanken är att använda sitt stora nätverk inom ”life sciences” och rikta in sig på att hjälpa leverantörssidan av optikbranschen. Till att börja med.

– I dagsläget har vi närmast till leverantörerna. Det är väldigt likt det vi jobbat med i Life Science-branschen i övrigt och vi kan enkelt applicera vårt arbetssätt på att hjälpa dem.

Kommer ni stanna på leverantörssidan?
– Vi tar ett steg i taget, men begränsningar är ingenting för oss så det har jag svårt att se att vi gör.

När går startskottet?
– Tanken var att lansera i samband med optikmässan, men den blev ju framflyttad men vi tänker inte vänta. Vi kör igång nu.

Wilhelm Jaresand