Nya synregler för körkort

Under hösten planerar Transportstyrelsen att besluta om nya synregler för körkort. Om allt går enligt plan kommer reglerna börja gälla den första december 2024. Därmed når myndigheten i mål med ett arbete som pågått sedan 2020. 

– Synkrav för körkort är en mycket komplex fråga med många intressenter och mycket känslor. Möjligheten att få köra är central för väldigt många svenskar. Förändringar i synen som påverkar förmågan att köra kan få långtgående konsekvenser. Samtidigt måste man såklart ta hänsyn till medtrafikanternas säkerhet, det är ju fler än bara den bakom ratten som riskerar påverkas om synen inte är fullgod, säger Åsa Ericson på Transportstyrelsen. 

Det nya regelverket kommer bland annat att förtydliga kraven för synfält och hur detta ska mätas när det finns misstanke om synfältsnedsättningar. Här har myndigheten landat i att Esterman kommer att bli standard. Estermanundersökning krävs dock inte i det grundläggande synintyget som alla som ansöker om körkortstillstånd behöver skicka in till Transportstyrelsen. Man har även funderat kring vem som ska få utföra vilka tester, och här öppnar myndigheten upp för att fler kontroller kan utföras hos optiker.

– Det är en klok åtgärd, säger Fredrik Thunell på Optikbranschen. Vi vet hur hårt belastad ögonsjukvården är, och vilka köer det innebär. I Sverige finns över 950 optikbutiker. Även om inte alla kommer att erbjuda möjlighet till samtliga kontroller så kommer den här öppningen att avsevärt förbättra tillgängligheten och korta väntetiderna för de som behöver utföra dessa kontroller. 

Vid misstanke ska alltså mätas binockulärt Esterman eller likvärdigt test. Bland de perimetrar som möjliggör dessa test kan nämnas Mednont M700, Zeiss Humphrey Field Analyser, Topcon Henson 9000, Haag-Streit Octopus 900, Kowa AP-7000, Optopol PTS 925W, Visuscience IFA 900 och Rodenstock Perimat.

En annan förändring är att synintyget för den grundläggande synundersökningen bara får utfärdas av läkare och optiker. Läkaren eller optikern kan i sin tur, enligt de förutsättningar som gäller för verksamheten, avgöra vem som får utföra själva synundersökningen. Det innebär en stor påverkan, både på optikbranschen och trafikskolebranschen. Bland annat kommer trycket på optikbranschen att öka eftersom landets trafikskolor med största sannolikhet inte längre kommer utfärda dessa synintyg. 

– För att undvika svårigheter för blivande körkortshavare att få tid för en synundersökning är det viktigt att optikbranschen, så snart reglerna är beslutade, förbereder sig på de förändringar som reglerna innebär, säger Åsa Ericson. 

Däremot berörs inte Optikbranschens hjärtefråga om återkommande synkontroller för de med A- & B-körkort i det nya regelverket.

– Nej tyvärr. En sådan förändring kräver att lagstiftningen ses över och det hanteras som bekant av Riksdagen. Myndigheter får endast justera reglerna inom ramen för gällande lagstiftning, säger Fredrik Thunell.

Så snart de nya reglerna är beslutade kommer Optikbranschen att säkerställa att de sprids i branschen. 

I novembernumret av OPTIK kommer vi även att gå igenom det nya regelverket mer i detalj i en större artikel.